پرش لینک ها
اکسس کنترل آسانسور

اکسس کنترل آسانسور | راهکاری برای افزایش امنیت

هنگامی که به امنیت و دسترسی ساختمان خود فکر می کنید، احتمالا آسانسور ها به ذهنتان خطور نمی کنند. اما به یاد داشته باشید که آسانسور ها امکان دسترسی به کل طبقات ساختمان را فراهم می کنند؛ پس بی تفاوتی نسبت به آسانسور و امنیت موجود در آن، امنیت کل ساختمان را به خطر می اندازد. پس اگر امنیت خانه یا محل کار شما برایتان مهم است بخشی از درامد خود را صرف تهیه اکسس کنترل آسانسور کنید.

اکسس کنترل آسانسور چیست؟

اکسس کنترل آسانسور دستگاهی است که به وسیله آن، دسترسی تمام افراد به آسانسور را محدود می کنید و مشخص می کنید که فقط تعدادی از افراد امکان استفاده از آسانسور را داشته باشند و یا فقط به طبقات خاصی دسترسی داشته باشند. به طور خلاصه، سیستم کنترل دسترسی آسانسور از سخت افزار و نرم افزاری تشکیل شده است که اجازه دسترسی به طبقات خاص را می دهد. استفاده از این دستگاه برای ساختمان های شلوغ و پر تردد گزینه بسیار خوبی است و گاه به اندازه انواع سیستم های دزدگیر کارایی دارد.

به طور کلی سه نوع اکسس کنترل وجود دارد:

  • اکسس کنترل تک آسانسور

این دستگاه برای ساختمان ها و آپارتمان های نسبتا کوچک با تعداد طبقات کم و ساکنین کم که فقط یک آسانسور دارند مناسب است. شما به وسیله این دستگاه می توانید زمان های خاصی را تعیین کنید که ساکنین از آسانسور استفاده کنند و یا توقف آسانسور در بعضی طبقات را محدود کنید.

  • بانک های آسانسور

بانک های آسانسور نوعی از دستگاه اکسس کنترل آسانسور هستند که در ساختمان های بزرگ تر و شلوغ تر یافت می شوند. برای مثال در مجتمع های تجاری بزرگ که خریداران زیادی در حال تردد هستند، به وسیله بانک آسانسور می توانید دسترسی به یکی از طبقات که برای مثال بخش اداری مجتمع است را محدود کنید.

  • آسانسور های هوشمند

اکسس کنترل آسانسورآسانسور های هوشمند نوعی از اکسس کنترل آسانسور محسوب می شوند. در چنین حالتی افراد به وسیله یک سیستم کنترل قطعی متمرکز (DCS)، قبل از ورود به کابین آسانسور مشخص می کنند که به کدام طبقه می خواهند بروند. بنابراین، هیچ دکمه ای در جلوی آسانسور وجود ندارد. علاوه بر این، دکمه های داخل آسانسور هم وجود ندارند.

دسته بندی اکسس کنترل آسانسور

  • اکسس کنترل آسانسور سیار

سیستم ‌های کنترل دسترسی آسانسور سیار به نشان ‌های فیزیکی ای مانند کارت یا جا کلیدی برای دسترسی به آسانسور نیاز ندارند؛ بلکه از برنامه ‌های هوشمند تلفن همراه استفاده می‌ کنند. استفاده از این سیستم برای ساکنین یک ساختمان بسیار آسان است و باعث افزایش امنیت آسانسور می شود.

در چنین حالتی افراد بدون اینکه نیاز به لمس دکمه ای داشته باشند، به وسیله ارتباطی که بین آسانسور و تلفن همراهشان برقرار می شود از دسترسی به طبقات خاصی بازداشته می شوند.

  • صفحه کلید امنیتی آسانسور

صفحه کلید امنیتی آسانسوریکی دیگر از شیوه های اکسس کنترل آسانسور، صفحه کلید امنیتی آسانسور است که افراد با وارد کردن کد و رمزی اجازه استفاده از آسانسور را پیدا می کنند. این سیستم امنیتی با معایبی همراه است. اول اینکه اشخاص می توانند رمز (کد) خود را در اختیار دیگران قرار دهند و در نتیجه حفظ امنیت در ساختمان بی معنی می شود. دوم اینکه این دستگاه کنترل برای ساختمان های بزرگ با رفت و آمد زیاد اصلا انتخاب خوبی نیست؛ زیرا وقت زیادی تلف می شود تا هر شخص رمز خود را وارد کند و تایید شود.

  • کارتخوان آسانسور

این نوع از دستگاه کنترل اکسس آسانسور به این شکل است که افراد با کشیدن یا اسکن کردن یک کارت می توانند از آسانسور استفاده کنند. این مدل از تامین امنیت آسانسور بسیار رایج است؛ اما شیوه خوبی نیست؛ زیرا کارت ها به راحتی گم می شوند و در دسترس افراد ناشناس قرار می گیرند. همچنین این دستگاه ها معمولا به سیم کشی پیچیده ای نیاز دارند و این سیم کشی ها بسیار هزینه بر است.

  • سیستم مبتنی بر ابر (Cloud-based)

آن چیزی که در خصوص حفظ امنیت ساختمان ها بسیار اهمیت دارد، سرعت عمل در برابر هر نوع اتفاق ناخوشایند و زیر سوال رفتن امنیت ساختمان است. اکسس کنترل دسترسی آسانسور مبتنی بر ابر (Cloud-based) این امکان را فراهم می کند که به هر رویدادی در همان لحظه وقوع، در هر مکانی با دسترسی به اینترنت پاسخ دهید. این سیستم ها امکان مدیریت از راه دور را فراهم می کنند؛ یعنی شما از هرجا با هر فاصله ای امکان دسترسی به سیستم کنترل را دارید.

این سیستم ها معمولا به وسیله دوربین ها مجهز می شوند و در نتیجه شما کاملا متوجه خواهید شد که افراد به کدام طبقه‌ ها دسترسی داشته ‌اند و چه کسانی در چه زمان هایی از آسانسور استفاده کرده ‌اند.

معرفی محصول (اکسس کنترل کارتی ریموتی لگزو مدل EV518)

اکسس کنترل کارتی ریموتی لگزو مدل  EV518اکسس کنترل کارتی ریموتی لگزو مدل  EV518 تا 8 طبقه را پشتیبانی می کند. همچنین شما می توانید طبقات دلخواه ساختمان را به اکسس کنترل متصل کنید و این طبقات را توسط سیستم کنترل کنید. فقط کافیست سیم GND سیستم آسانسور را از شستی های دلخواه پنل آسانسور جدا کنید و خروجی دستگاه را به جای سیم GND به شستی های پنل وصل کند.

امکانات خاص این دستگاه:

  • بلیت تعریفتگ های  RFID به صورت مجزا برای هر واحد
  • قابلیت تعریفریموت به صورت مجزا برای هر واحد
  • امکان تعریف دسترسی طبقات دلخواه برای هر واحد
  • تعداد واحد قابل پشتیبانی تا ۹۹ واحد
  • ظرفیت ذخیره 200 عدد تگ RFID فرکانس 125KHz در حافظه دستگاه
  • ظرفیت ذخیره 90 عدد ریموت فرکانس 433MHz در حافظه دستگاه
  • قابلیت فعال کردن مد میهمان برای سیستم آسانسور توسط تگ هر واحد به صورت مجزا
  • قابلیت تنظیم تایمر خروجی به صورت ۱ثانیه و ۵ ثانیه

نتیجه گیری

به طور کلی فراموش نکنید که همانطور که کنترل در های ورود و خروج و انواع دزدگیر در ساختمان ها به ویژه ساختمان های بزرگ و پر رفت و آمد بسیار اهمیت دارد، کنترل آسانسور نیز حائز اهمیت ویژه ای است. استفاده از اکسس کنترل آسانسور مزایای زیادی به همراه دارد. شما برای آشنایی بیشتر با محصولات گروه صنعتی لگزو و ویژگی های هر یک می توانید به اپلیکیشن لگزو مراجعه کنید.