پرش لینک ها
سیستم های rfid

معرفی سیستم های rfid و کاربرد های آن

با گذر زمان، فناوری های بسیار زیادی در حال پیشرفت هستند. فناوری هایی که به زندگی انسان ها وارد شده و امنیت بیش تری را برای آن ها به ارمغان می آورند. یکی از این فناوری ها سیستم های rfid هستند. به احتمال زیاد تا به حال اسم‌ این سیستم را نشنیده اید، اما لازم است ذکر شود که سیستم های rfid (ماژول درب بازکن کارتی ریموتی) تکنولوژی جدیدی محسوب نمی شوند، بلکه به تازگی نظر متخصصین و دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده اند. در ادامه مطلب این سیستم کارآمد را به طور دقیق تر و با جزئیات بیش تری برایتان بررسی خواهیم کرد.

سیستم های rfid چه کاربردی دارند؟

این سیستم ها جهت شناسایی امواج رادیویی به کار گرفته می شوند. آن ها هیچ نیازی به تماس انسان ندارند و وایرلس یا بی سیم صورت می گیرند. این تکنولوژی کاربرد های زیادی داشته و در زمینه های مختلفی به کمک انسان شتافته است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. سیستم های rfid شامل بخش های متفاوتی مانند خواننده RFID، برچسب‌ یا تگ های RFID و آنتن‌ ها هستند که لگزو یکی از عرضه کنندگان این محصول است که می توانید توضیحات بیشتر این محصول را در سایت لگزو مشاهده کنید.

سیستم rfid چگونه کار می کند؟

سیستم rfid چگونه کار می کند؟

ابتدا از سیستم های rfid برای ردیابی هواپیما ها استفاده می شد و اولین کاربرد آن به جنگ جهانی دوم باز می گردد که هر کشوری جهت شناسایی هواپیمای دوست یا دشمن از این سیستم بهره می برد، اما با گذشت زمان از آن کاربرد سابق فاصله گرفت و هزینه ای که صرف استفاده از این سیستم می شد نیز کاهش یافت؛ تا برای مصرف کننده مقرون به صرفه تر باشد.

نحوه استفاده های امروزی 

امروزه برچسب های rfid را بر روی محصول قرار می دهند. بدین وسیله خواننده rfid اطلاعاتی در رابطه با آن محصول، از جمله موجودی و دارایی آن را به دست خواهد آورد. با توجه به نوع سیستم هایrfid ، اطلاعات کوتاهی از چند سانتی متر تا اطلاعات بلندی حدود ۲۰ متر را در اختیار مصرف کننده خواهد گذاشت. سیستم های rfid یکی از سیستم های بسیار مهم در سیستم های کنترل تردد مخصوصاً کنترل درب منزل و همچنین مبحث امنیت ورود به ساختمان هستند.

برچسب یا تگ rfid چیست؟

برچسب یا تگ rfid چیست؟

در مطالب بالا گفتیم که یکی از بخش های بسیار مهم سیستم های rfid، برچسب ها هستند. در ساده ترین حالت، آن ها از دو بخش تشکیل شده اند. بخش اول شامل یک آنتن است که برای ارسال و دریافت سیگنال ها استفاده می شود. بخش دوم نیز شامل یک تراشه، مدار یا آی سی است تا اطلاعات مورد نظر را ذخیره کند. هر تراشه به تنهایی شامل ۴ بخش، به نام های  EPC، TID، کاربر و رزرو، است که هر کدام، اطلاعاتی در رابطه با محصول مورد نظر را در خود ذخیره کرده اند.

در کل از این برچسب ها جهت انتقال اطلاعات به مصرف کننده استفاده می شود، که به طور معمول فاقد باطری هستند مگر اینکه از نوع فرکانس بالا و فعال باشند. برچسب های rfid بسیار متنوع اند و در قیمت، شکل و اندازه های متفاوتی یافت می شوند.

خواننده rfid چیست؟

این قسمت از سیستم های rfid مغز آن ها محسوب می شوند و وظیفه بسیار مهمی را بر دوش دارند، باید امواج رادیویی را جهت برقراری ارتباط صحیح با برچسب ها دریافت کنند. خواننده های rfid، اغلب به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. خواننده ثابت: همان طور که از نامش مشخص است در مکانی ثابت قرار می گیرد. مکان هایی مانند سطح دیوار ها یا روی میز ها.
  2. خواننده سیار: خواننده سیار نیز به صورت دستی است و آن را می توانید با خود حمل کنید.

آنتن rfid چه کاربردی دارد؟

این سیستم سیگنال های خواننده را به فرکانس RF تبدیل می کند تا به وسیله برچسب ها به طور صحیح دریافت شوند.

لگزو دارای اپلیکیشینی است که برای استفاده در محصولات SMS کنترلرهای مدل SC301 و SC302 گروه صنعتی لگزو کاربرد دارد پس از دانلود و نصب اپلیکیشن لگزو در گوشی هوشمند و اتصال اپلیکیشن به دستگاه SMS کنترلر لگزو، اپلیکیشن به صورت اتوماتیک مدل دستگاه را تشخیص می‌دهد و سازگار می شود.

انواع مختلف سیستم های RFID موجود

انواع مختلف سیستم های RFID موجود

در طیف الکترومغناطیسی امروزه، در کل سه محدوده فرکانس به صورت مشخص جهت منتقل کردن RFID و بدست آوردن اطلاعات محصول، استفاده می شود. این سه طیف اصلی شامل فرکانس پایین، فرکانس بالا و فرکانس فوق العاده بالا است که هر کدام را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

فرکانس پایین

محدوده فرکانس این نوع از سیستم های rfid، حدود ۳۰ تا ۳۰۰ کیلو هرتز است و اطلاعاتی به اندازه ۱۰ سانتی متر را می تواند در اختیار خواننده قرار دهد. دارای قیمت پایین تری نسبت به دو مورد دیگر است و اغلب برای ردیابی حیوانات مختلف و سوییچ ماشین شناسایی خواهد شد.

  • مزایا: با توجه به استاندارد های جهانی کار می کند و عملکرد خوبی دارد.
  • معایب: حافظه آن بسیار محدود است و اطلاعات کمی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

فرکانس بالا

فرکانس اولیه این سیستم ۱۳.۵۶ مگاهرتز است، اطلاعاتی حدود ۳۰ سانتی متر را در اختیار شما می گذارد. از جمله کاربرد های این مدل از سیستم های rfid، می توان به مغازه های دی وی دی فروشی، کتاب های داخل کتاب خانه ها و کارت های شناسایی هر فرد اشاره کرد.

  • مزایا: این نمونه نیز استاندارد های جهانی NFC را به خوبی رعایت می کند و دارای حافظه بیش تری نسبت به فرکانس پایین است.
  • معایب: برد خواندن و سرعت انتقال اطلاعات این فرکانس بسیار کوتاه و کم است.

فرکانس بسیار بالا

این فرکانس، حدود ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاهرتز است و شامل دو دسته است.

1) rfid فعال: فرکانس اولیه آن حدود ۴۳۳ مگاهرتز است و از کاربرد های آن می توان به ردیابی خودرو ها، خودرو سازی و معادن اشاره کرد.

معایب: هزینه ای که برای هر برچسب rfid از این نوع متحمل می شوید، نسبتا بالا است. به دلیل نرم افزار های پیچیده و باطری که دارد، محدودیت های حمل و نقل و استفاده زیادی را می تواند برایتان به وجود بیاورد.

مزایا: حافظه بیش تری دارد و دارای برد طولانی تری نیز است.

2) rfid غیر فعال: در میان سیستم های rfid، این نوع با فرکانس اولیه ۸۶۰ تا ۹۶۰ مگاهرتز کار می کند و محدوده اطلاعاتی که در اختیار مشتری می گذارد حدود ۲۵ متر است. اغلب در داروسازی، ردیابی موجودی و دارایی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مزایا: از استاندارد های جهانی پیروی می کند و هزینه تهیه هر برچسب آن بسیار به صرفه است. اطلاعات فراوانی را در اختیار شما قرار می دهد و تنوع گسترده ای را در شکل و مدل برچسب ها ارائه می کند.
  • معایب: هزینه بالای تجهیزات، ظرفیت حافظه متوسط، تداخل زیاد از فلز و مایعات