پرش لینک ها
سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور

سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور از چه اجزائی تشکیل می شود؟

بسیاری از کشور های جهان با مشکل کم آبی مواجه هستند. بخش بزرگی از آب مورد استفاده در کشور ها به بخش کشاورزی مربوط می شود. آبیاری محصولات کشاورزی چه به روش سنتی و چه قطره ای نیازمند مقادیر بسیار زیادی آب است. یکی از راه هایی که می توان از هدر رفت آب جلوگیری کرد، استفاده از سیستم های آبیاری نوین است. طبق آمار ها استفاده از سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور می تواند هدر رفت آب را در کمترین حالت بین 20 تا 40 درصد کاهش دهد. برای این که بهتر با سیستم های آبیاری نوین آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

سیستم آبیاری هوشمند در واقع سیستمی است که برای کاهش مصرف آب در کشاورزی و باغداری طراحی شده است. در این سیستم ها از سنسور های آب و هوا، سنسور های خاک و کنترل کننده های مختلف استفاده می شود. سنسور های به کار رفته در این سیستم ها وضعیت آب و هوای محیط را برای تخمین میزان آبی که باغ یا زمین کشاورزی نیاز دارد، بررسی کنند. استفاده از سنسور آب و هوا در سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور موجب مدیریت بهتر آبیاری و کاهش مصرف آب در چمنزار ها، زمین های کشاورزی و باغ ها می شود.

سیستم های آبیاری هوشمند از فناوری هایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت موبایل، LORA  و … استفاده و از این راه کنترل آبیاری زمین را از راه دور امکان پذیر می کنند. این سیستم ها می توانند با توجه به نوع خاک زمین شما و شرایط آب و هوایی، مقدار دقیق آبی را که گیاهان شما نیاز دارند، نشان دهند. به طور کلی یک سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور شامل فناوری هایی مانند حسگر ها، کنترل خودکار و فناوری های مربوط به رایانه می شود.

نحوه کار سیستم های آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دورسیستم های آبیاری هوشمند برای این که نیاز دقیق گیاه را به آب مشخص کنند، عوامل مختلفی را مانند آب و هوای محیط، رطوبت خاک، میزان تبخیر آب و گونه های گیاهی مختلف، در نظر می گیرند. سیستم های هوشمند می توانند یک تاریخ و زمان مشخص را برای آبیاری تعیین کنند و باعث جلوگیری از هدر رفتن آب شوند.

در سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور، لورا یا وای فای خانگی برای انتقال سیگنال ها به کار رفته است. شما می توانید این سیستم را به سادگی از طریق رایانه یا تلفن همراه خود کنترل کنید؛ بنابراین نیازی نیست که برای این کار در زمین خود حضور داشته باشید.

بخش های مختلف سیستم آبیاری هوشمند

بخش های مختلف سیستم آبیاری هوشمندهمان طور که مشاهده کردید، یک سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور قابلیت های متعددی دارد و روند آبیاری به کمک آن بسیار سریع تر پیش می رود. اما ساخت آن ها کار چندان ساده ای نیست. آن ها را از بخش های گوناگونی می سازند و هر بخش از این سیستم ها یک کار انجام می دهد. در حال حاضر این بخش های در بیشتر سیستم های آبیاری هوشمند مشترک اند:

  • بخش نظارت

به سنسور های مختلف نظارتی بخش نظارت می گویند. گفته می شود. سنسور هایی که معمولا در بیشتر سیستم های هوشمند آبیاری به کار رفته اند، شامل سنسور های رطوبت خاک، سرعت باد، میزان تبخیر آب، رطوبت برگ، باران و سنسور اندازه گیری رطوبت و محیط می شود.

  • بخش کنترل

در یک سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور ، قسمت کنترل مربوط به شیر های تنظیم شونده می شود. این شیر ها از سوئیچینگ از راه دور پشتیبانی می کنند. شیر هایی که در سیستم های آبیاری هوشمند به کار رفته اند شامل شیر های پالسی، شیر های توپی و … می شوند. نوع شیری که در سیستم شما استفاده شده است، به ناحیه ای که قصد آبیاری اش را دارید بستگی دارد.

  • بخش انتقال

تمامی داده های سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور باید به کاربر برسند. فرمان ترمینال سیگنال داده های نظارت شده را ارسال می کند. انتقال داده های سیستم آبیاری به دو صورت انجام می شود. اگر از سیستم انتقال بی سیم LORA استفاده می کنید، می توانید داده های  ارسال شده و دریافتی را از قسمت گیت مشاهده کنید. اما اگر از وای فای خانگی استفاده می کنید، قسمت انتقال روتر و میزبان این داده ها را به طور کامل و با جزئیات نمایش می دهد.

  • آبیاری هوشمندپلتفرم ترمینال

پلتفرم ترمینال در یک سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور در واقع حکم سیستم عامل را برای رایانه ها دارد. از پلتفرم ترمینال یک سیستم نرم افزاری است که برای مرتب سازی و تجزیه و تحلیل داده ها بهره می برند. این پلتفرم می تواند داده ها را تجزیه و تحلیل و در صورت نیاز آن ها را ذخیره کند. همچنین وظیفه صادر کردن دستور العمل های کنترلی را بر عهده دارد. یک پلتفرم ترمینال باید بتواند از تلفن های همراه و رایانه ها پشتیبانی کند تا امکان کنترل از راه دور سیستم آبیاری فراهم شود.

پلتفرم ترمینال کار های دیگری را مانند مشخص کردن میزان آبیاری مورد نیاز گیاهان بر اساس داده های دریافت شده از طریق حسگر های مختلف سیستم، انجام می دهد. برای مثال با افزایش دما تبخیر آب سریع تر می شود. در این زمان پلتفرم ترمینال میزان آبیاری را افزایش می دهد.

نتیجه گیری

آبیاری به روش سنتی و قطره ای از روش های قدیمی است که باعث هدر رفتن آب می شود. امروزه برای آبیاری با کیفیت تر و پیشگیری از هدر رفتن آب بهتر است از سیستم های آبیاری هوشمند استفاده کنید. سیستم های آبیاری هوشمند با استفاده از حسگر های مختلف می توانند میزان آب مورد نیاز گیاهان شما را اندازه گیری کنند و آبیاری را به شیوه دقیق تری انجام دهند. همچنین شما می توانید این سیستم را از راه دور کنترل کنید. برای این که بهتر با سیستم آبیاری هوشمند کنترل از راه دور آشنا شوید، آن را به همراه اجزایی که دارد بررسی کردیم.