پرش لینک ها
دستگاه تنظیم دما و رطوبت

با دستگاه تنظیم دما و رطوبت بیشتر آشنا شوید.

تنظیم دما و رطوبت برای بسیاری از صنایع مانند صنایع دارویی و غذایی ضروری است؛ زیرا بسیاری از مواد در یک دمای مشخصی باید نگهداری شوند و در غیر این صورت آسیب خواهند دید و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. بهترین راه برای تنظیم دما در یک محدوده مشخص استفاده از دستگاه تنظیم دما و رطوبت است. دستگاه های تنظیم دما و رطوبت می توانند با دریافت داده های کاربر سیستم های سرمایشی و گرمایشی را به نحوی تنظیم کنند که دما در یک محدوده خاص باقی بماند. در این مقاله، برای آشنایی بیشتر در مورد دستگاه های تنظیم دما و رطوبت توضیح خواهیم داد.

دستگاه تنظیم دما و رطوبت چیست؟

دستگاه های تنظیم دما و رطوبت که به اختصار با rh نیز نمایش داده می شوند، دستگاه هایی هستند که می توانند دما و رطوبت محیط را به سیگنال های الکتریکی قابل خواندن برای دستگاه تبدیل کنند. دستگاه های رطوبت و دمایی که در بازار وجود دارند میزان دما و رطوبت نسبی هوا را اندازه گیری و سپس آن را به سیگنال های الکتریکی یا اشکال دیگری از سیگنال که دستگاه یا نرم افزار توانایی خواندن آن را دارد تبدیل می کنند تا دستگاه تنظیم دما و رطوبت محیط نیاز های کاربر از این بابت را برطرف کند.

نحوه کار دستگاه تنظیم دما و رطوبت

نحوه کار دستگاه تنظیم دما و رطوبتدستگاه های تنظیم دما و رطوبت چند بخش ساده دارند. اولین و مهم ترین قسمت یک خازن حساس به رطوبت و یک مدار تبدیل است. خازن حساس به رطوبت درون یک بستر شیشه ای قرار گرفته است و از یک الکترود پایین و یک ماده حساس به رطوبت با الکترود بالا تشکیل شده است.

مواد حساس به رطوبت درون دستگاه تنظیم دما و رطوبت در واقع نوعی پلیمر مولکولی سطح بالا هستند که دی الکتریک آن ها با رطوبت نسبی محیط تغییر می کند. به همین دلیل با تغییر سطح رطوبت محیطی که سنسور در آن قرار گرفته است، ظرفیت عنصر حساس به رطوبت نیز به همان نسبت تغییر می کند. یعنی وقتی که رطوبت نسبی محیط افزایش می یابد، ظرفیت حساس به رطوبت نیز در ماده افزایش می یابد و برعکس این موضوع نیز می تواند اتفاق بیفتد.

مدار تبدیلی که سنسور تغییر رطوبت محیط در آن قرار دارد، حین تغییر رطوبت دچار تغییر ولتاژ می شود که به صورت رطوبت نسبی 0 تا 100 درصد RH نمایش داده می شود. خروجی سنسور تغییر خطی را بین 0 تا 1 ولت نشان می دهد.

چگونه بهترین نوع سنسور دما و رطوبت را انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید بهترین دستگاه تنظیم دما و رطوبت محیط را انتخاب کنید، باید به چند نکته کلیدی توجه کنید. این نکات عبارتند از:

  • پاسخ فرکانس دستگاه

ویژگی های پاسخ فرکانس دستگاه در واقع تعیین می کند که محدوده فرکانس کاری سنسور اندازه گیری شود و شرایط اندازه گیری دستگاه نیز تنها در محدوده فرکانس کاری سنسور مجاز باشد. به طور کلی سنسور همیشه تاخیر مشخصی در پاسخ گویی دارد. سنسور هایی که با فرکانس بالایی کار می کنند، معمولا انتخاب بهتری هستند. چرا که فرکانس سیگنال دستگاه که اندازه گیری می شود، گسترده تر است.

  • محدوده خطی

محدده خطی دستگاه تنظیم دما و رطوبت در واقع به محدوده ای گفته می شود که در آن خروجی متناسب با ورودی است. در واقع محدوده خطی دستگاه را می توان همان ضریب خطا دستگاه دانست. هر چه محدوده خطی یک سنسور بیشتر باشد، یعنی محدوده اندازه گیری آن بزرگتر است و می تواند دقت اندازه گیری خاصی را تضمین کند. در هنگام انتخاب دستگاه تنظیم دما و رطوبت حتما باید به محدوده خطی دقت داشته باشید تا ببینید آیا دقت دستگاه با محدوده ای که شما می خواهید مطابقت دارد یا خیر.

  • پایداری

به قابلیت بدون تغییر ماندن دستگاه دما و رطوبت با گذر زمان، میزان پایداری دستگاه می گویند. علاوه بر ساختار سنسور، از عواملی که می تواند روی پایداری طولانی مدت یک دستگاه تاثیر بگذارد، محیطی است که سنسور در آن قرار می گیرد. به همین دلیل برای اینکه سنسوری با پایداری بالا داشته باشید، قبل از خرید، محیطی که قرار است از سنسور استفاده کنید را برای یک متخصص شرح دهید تا بهترین مدل سنسوری که می توانید خریداری کنید را به شما معرفی کند.

از سنسور دما و رطوبت در چه شرایطی استفاده می کنند؟

از سنسور دما و رطوبت در چه شرایطی استفاده می کنندهمان طور که توضیح داده شد یک دستگاه تنظیم دما و رطوبت می تواند در صنایع بسیار مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. سنسور های دما و رطوبت همواره از پرکاربرد ترین سنسور های محیطی بوده اند و از آن ها برای تعیین رطوبت واقعی هوا در یک نقطه یا هر مکان خاص دیگری استفاده می شود. از سنسور های دما و رطوبت معمولا در مکان هایی استفاده می شود که شرایط آب و هوایی بسیار متغیر است یا به دلایلی لازم است که دما و رطوبت محیط به صورت دقیق بررسی شود.

رطوبت در واقع میزان آب موجود در هوا است. مقدار بخار آبی که در هوا وجود دارد، نه تنها روی انسان بلکه روی فرآیند های مختلف تولید در کارخانه ها و انبار های صنعتی نیز تاثیر می گذارد. برای مثال صنایع نیمه هادی مجبور هستند تا سطح رطوبت را خیلی دقیق بررسی و کنترل کنند تا از پردازش درست ویفر ها اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این ها کنترل رطوبت و نظارت بر آن برای انکوباتور ها، تجهیزات تنفسی به خصوص در بیمارستان ها، استریل کننده و محصولات بیولوژیکی بسیار مهم است. علاوه بر این ها رطوبتی که در هوا وجود دارد می تواند روی فرآیند های مختلف شیمایی، بیولوژیکی و فیزیکی تاثر بگذارد. به همین دلیل استفاده از دستگاه تنظیم دما و رطوبت ضروری است.

نتیجه گیری

استفاده از دستگاه های تنظیم دما و رطوبت برای صنایعی که رطوبت و دما می تواند تاثیر زیادی روی محصولاتشان بگذارد، ضروری است. دستگاه های تنظیم رطوبت و دما مدل های مختلفی دارند. اما به طور کلی همه آن ها با جمع آوری داده های محیط و تبدیل آن ها به سیگنال های الکتریکی قابل خواندن برای دستگاه می توانند به کنترل هر چه بهتر دما و رطوبت محیط به افراد کمک کنند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر در مورد دستگاه تنظیم دما و رطوبت توضیح دادیم.