پرش لینک ها
رله هوشمند پیامکی

رله هوشمند پیامکی تجهیزاتی برای اتوماسیون سازی فرآیند ها

رله هوشمند پیامکی یکی از تجهیزاتی است که با پیشرفت های تکنولوژی وارد بازار شده و توانسته است توجه های زیادی را به خود جلب کند. این رله ها قابلیت کنترل از راه دور سیستم هایی مانند سیستم آبیاری از راه دور را برای ما فراهم می کنند و نقش زیادی در صرفه جویی هزینه ها و نیروی انسانی دارند و تکنولوژی آن نیز روز به روز در حال پیشرفت است.

معرفی رله هوشمند پیامکی یا کنترل کننده پیامکی GSM

رله های هوشمند پیامکی یک دستگاه کنترل از راه دور برای تجهیزات الکتریکی سیار هستند و به وسیله آن ها می توانید تجهیزات الکتریکی خود را بدون حضور در محل و از طریق موبایل کنترل کنید. کنترل گر پیامکی برای کنترل تجهیزات آبیاری، اتاق سرور، ایستگاه های انتقال آب شهری، گلخانه ها، مرغداری ها، آپارتمان ها و ویلا ها، سیستم های حفاظت و اعلام حریق، سیستم های گرمایشی و چیلر ها و شرکت های توزیع نیروی برق مورد استفاده قرار می گیرند.

این رله ها با قابلیت ارسال پیام کوتاه برای انجام دستورات، امکان اتوماسیون کردن بسیاری از فعالیت ها را برای کارفرمایان فراهم کرده اند. در سراسر جهان می توانید با استفاده از تلفن های همراه هوشمند، امکان دریافت 6 سیگنال آنالوگ یا دیجیتال را داشته باشید. این فرمان ها به صورت پیامک یا ایمیل به حداکثر 5 کاربر ارسال می شوند. هرکدام از این رله های هوشمند پیامکی چند خروجی دارند و فرمان ارسال شده به وسیله پیام کوتاه از هر کاربر می تواند فعالیت رله را کنترل کند. پیامک ها برای کنترل و فرمان سویچینگ خروجی رله هستند.

معرفی رله هوشمند پیامکی یا کنترل کننده پیامکی GSM

نحوه عملکرد رله هوشمند پیامکی

کنترل کننده هوشمند پیامکی دارای 2 تا 10 ورودی دیجیتال جداگانه است که هر کدام را می توان در حالت عادی یا حالت هشدار تنظیم کرد. اگر ورودی در حالت هشدار فعال شود، رله هوشمند در صورت وقوع شرایط هشدار، هشدار پیامکی ارسال می کند و در صورت فعال بودن، تماس تلفنی برقرار می کند. همچنین می توان برای هر یک از ورودی ها مشخص کرد که در صورت بروز شرایط هشدار، رله به صورت لحظه ای واکنش نشان دهد و یا پس از چند ثانیه در صورت ادامه دار بودن شرایط هشدار، زنگ یا پیامک ارسال شود.

 اپلیکیشن لگزو، برای استفاده در محصولات SMS کنترلرهای مدل SC301 و SC302 گروه صنعتی لگزو کاربرد دارد. پس از دانلود و نصب اپلیکیشن در گوشی هوشمند، و اتصال اپلیکیشن به دستگاه SMS کنترلر لگزو، اپلیکیشن به صورت اتوماتیک مدل دستگاه را تشخیص می‌دهد و سازگار می شود.

نحوه عملکرد رله هوشمند پیامکی

امکانات و قابلیت های رله هوشمند پیامکی

بسته به مدل انتخابی، دستگاه کنترل از راه دور دارای 2 تا 8 رله AC با ولتاژ 7 آمپر برای روشن و خاموش کردن دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی است. دستور ON/OFF با ارسال پیامک با متنی خاص روی این رله ها اعمال خواهد شد. با ارسال هر پیامک توسط کاربر و با تائید پیامک دریافتی، دستگاه پاسخی به شماره های کاربری تعریف شده در حافظه خود ارسال می کند. همچنین امکان تنظیم تایمر وجود دارد تا مشخص شود پس از گذشت مدت زمان خاصی از لحظه روشن شدن رله، رله خاموش شود. درواقع کاربر می تواند زمان روشن بودن رله را به دلخواه خود تنظیم کند. همچنین هر یک از رله ها قابلیت اتصال به هر یک از ورودی های دستگاه کنترل کننده هوشمند پیامکی را دارند که در صورت بروز شرایط هشدار در آن ورودی، رله موردنظر روشن می شود. همچنین 4 زمان متفاوت برای به کار انداختن هر یک از رله ها وجود دارد به این صورت که می توانیم یک برنامه آماده از قبل تنظیم کنیم و زمان روشن و خاموش شدن رله را به آن بدهیم.

قابلیت دیگر رله های هوشمند، کنترل دما و رطوبت است که به وسیله سنسور های تعبیه شده بر روی رله هوشمند پیامکی انجام می شود. اغلب رله ها قابلیت اتصال به یک سنسور رطوبت و 4 سنسور دما را دارا هستند. کنترل کننده پیامکی میزان دما یا رطوبت را اندازه گیری می کند و در صورت لزوم این مقدار را از طریق پیامک به کاربر گزارش می دهد.

امکانات و قابلیت های رله هوشمند پیامکی

ماژول های کنترل رله های هوشمند

هر کدام از مدل های رله های هوشمند پیامکی را می توان در حالت های مختلفی برای کار تنظیم کرد که در ادامه دو حالت آماده به کار این رله ها را توضیح می دهیم:

حالت نرمال: در این حالت، در مواقع لزوم می توان با ارسال پیامک، مواردی مانند قطع یا وصل بودن ولتاژ ورودی، روشن و خاموش بودن مدار یا خروجی سنسور را در ورودی بررسی کرد.

ماژول های کنترل رله های هوشمند

حالت هشدار: اگر بخواهیم در اثر انجام عملی مانند روشن و خاموش کردن ولتاژ ورودی یا فعال کردن سنسور، فوراً یک پیام هشدار برای کاربر ارسال کنیم، باید ورودی موردنظر رله را در حالت هشدار قرار دهیم. تمامی ورودی های رله های هوشمند پیامکی قابلیت تنظیم روی سه حالت فعال Low یا High alert یا AnyChange را دارند. برای مثال اگر بخواهیم زمانی که ولتاژ دستگاه از 0 به 12 ولت تغییر کرد، رله به ما اطلاع دهد، باید ورودی را در حالت هشدار و High تنظیم کرد، هرگاه میزان ولتاژ ما تغییر کند و از 0 به 12 برسد، رله یک پیامک هشدار با محتوای قابل انتخاب به کاربر ارسال خواهد کرد.

کلام آخر

رله ها را می توان از راه دور و به وسیله نصب نرم افزار مخصوص آن بر روی تلفن های همراه اندروید کنترل کرد. برای تلفن همراه هایی که از سیستم عامل اندروید پشتیبانی نمی کنند، امکان کنترل رله ها با استفاده از کد های دستوری وجود دارد. در این مطلب شما را تا حدودی با رله های هوشمند پیامکی و قابلیت های آن ها آشنا کردیم، شما می توانید رله هوشمند پیامکی را با توجه به کاربرد و بودجه خود خریداری کنید.