پرش لینک ها
کاربرد تایمر پیامکی برای سیستم آبیاری

کاربرد تایمر پیامکی آبیاری

آب برای رشد و نگهداری گیاهان ضروری است. هنگامی که آب به میزان کافی به گیاه نرسد یا گیاه بیش از حد نیاز آب دریافت کند، محصول خراب خواهد شد و افت کیفیت پیدا خواهد کرد این در نهایت ممکن است منجر به خراب شدن گیاه و پوسیدن یا خشک شدن آن شود. به همین دلیل است که آبیاری صحیح گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از بهترین راه ها برای آبیاری گیاهان استفاده از تایمر های مخصوص است. انتخاب یک تایمر آبیاری مناسب با توجه به تنوع آن ها کار دشواری است. از مدل های محبوب تایمر آبیاری، می توان به مدل های پیامکی اشاره کرد. در این مقاله در مورد تایمر پیامکی آبیاری و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح داده خواهد شد.

نحوه کار تایمر پیامکی آبیاری

نحوه کار تایمر های آبیاری به این شکل است که برای این که بتوانند اعلان های لازم را به فرد برسانند، از یک سری سنسور های رطوبت خاک برای تخمین مقدار آب خاک که بر اساس ثابت دی الکتریک به دست می آید، استفاده می کند. ثابت دی الکتریک در واقع میزان توانایی خاک برای انتقال الکتریسیته در نظر گرفته می شود. هر چه رطوبت خاک بیشتر باشد، ثابت دی الکتریک آن نیز افزایش می یابد و سنسور تایمر پیامکی آبیاری از آن مطلع می شود.

میزان ثابت دی الکتریک آب بسیار بیشتر از دیگر اجزای خاک مانند هوا است. به همین دلیل اندازه گیری ثابت دی الکتریک خاک از طریق آب برای تشخیص میزان رطوبت آن یک راه مطمئن و ساده است.

تایمر های پیامکی آبیاری رطوبت خاک را پس از اندازه گیری به کمک حسگر ها به کاربر اطلاع می دهند تا نحوه و میزان آبیاری توسط کاربر مشخص شود. علاوه بر این ها تایمر پیامکی آبیاری دارای یک کنترل کننده پیامک قابل تنظیم نیز می باشد تا اگر میزان آب خاک از حد تنظیم شده توسط کاربر بیشتر شد، به سرعت کاربر را مطلع سازد و به صورت خودکار خود دستگاه میزان آبیاری را کاهش دهد یا به طور کامل آن را متوقف کند.

نحوه استفاده از تایمر پیامکی آبیاری

تایمر پیامکی آبیاریبرای استفاده از تایمر پیامکی آبیاری باید  ابتدا آن را به درستی نصب کنید. به طور کلی مهم ترین بخش نصب تایمر های پیامکی درست قرار دادن سنسور آن ها در خاک است. اگر می خواهید از تایمر برای کنترل آبیاری استفاده کنید، باید سنسور را در ناحیه که معمولا خشک ترین خاک را دارد و نیاز به آبیاری در آن بیشتر از بقیه قسمت ها است قرار دهید. همچنین می توانید از چندین سنسور در چندین جای مختلف استفاده کنید.

برخی از مهم ترین قوانینی که در نصب سنسور ها باید رعایت کنید عبارتند از:

  • سنسور باید در نزدیکی ریشه گیاه در خاک دفن شود؛ چرا که ریشه گیاه است که آب را دریافت می کند و بیشترین تغییرات رطوبت مربوط به اطراف ریشه می شوند.
  • حسگر ها پس از قرار گرفتن باید به خوبی با خاک تماس داشته باشند. یعنی هیچ شکاف هوایی نباید در اطراف سنسور تایمر پیامکی آبیاری وجود داشته باشد.
  • برای جلوگیری از فشرده شدن بیش از حد خاک در اطراف سنسور، سنسور را نباید در مناطقی که پر تردد هستند نصب کرد.
  • اگر تنها از یک سنسور برای کنترل کل سیستم آبیاری استفاده می کنید، ابتدا باید در منطقه ای که آب بیشتری نیاز دارد، سنسور را قرار دهید.

کاربرد تایمر پیامکی آبیاری  در زمین های کشاورزی و گلخانه ها

کاربرد تایمر پیامکی آبیاریاز تایمر پیامکی آبیاری در کشاورزی می توان برای کنترل چاه و پمپ های آب و آبیاری اتوماتیک استفاده کرد. با استفاده از SMS کنترلر می توان از میزان آبی که در استخر یا چاه وجود دارد مطلع شد و یا میزان دما و رطوبت و فعال بودن دریچه های کنترل هوا را چک کرد. این کار به شما در بهتر مدیریت کردن گلخانه کمک می کند و بدین شکل بررسی وضعیت محیط گلخانه ای را  برای شما آسان تر خواهد کرد. دقت این سیستم بسیار بالاست و از این طریق به دلیل عدم انجام دستی کار، احتمال صورت گرفتن خطای انسانی کمتر و در نتیجه بازدهی بهتر می شود. در مجموع تایمر پیامکی آبیاری می تواند یک سیستم مناسب برای کمک به شما در نگهداری از گلخانه و زمین های کشاورزی باشد.

 

معرفی محصولدستگاه SMS کنترلر لگزو

دستگاه SMS کنترلر لگزو مدل SC301یک دستگاه سیستم کنترل از راه دور پیامکی است که از طریق نرم افزار اختصاصی خودش با سیستم عامل اندروید کار می کند. این دستگاه قابلیت کارکرد با شبکه های تلفن همراه ایران را دارد و برای هر محیطی قلابل استفاده است. دستگاه  SMS  کنترلر لگزو دارای چهار ورودی دیجیتال، پنج خروجی رله و یک سنسور حسی است که به کاربر این امکان را می دهد که با استفاده از سنسور هایی که در ورودی ها وصل می شوند، وضعیت های مختلف فیزیکی و محیطی محل قرار گیری دستگاه را کنترل کند. البته لازم است دستگاه حتما در محیطی با دسترسی به شبکه تلفن همراه قرار گرفته باشد و تنظیمات اپلیکیشن به درستی انجام شده باشد. در این صورت می توانید با خیال راحت، از راه دور و از طریق پیامک وضعیت های مختلف محیط را کنترل کنید. این محصول در گلخانه ها، کنترل رطوبت جوجه کشی ها، مغازه ها و فروشگاه ها، اتاق های سرور و سیستم های ماینر و حتی آپارتمان ها کاربرد دارد و می تواند مثل یک دستیار خوب به شما در انجام اموری مثل باز و بسته کردن در های اتوماتیک و لامپ ها و وسایل برقی، آبیاری گلخانه و ریست کردن مودم ماینر کمک کند یا به عنوان مکمل سیستم دزدگیر در مغازه ها و طلافروشی ها به کار برود و یاور شما باشد.

 

جمع بندی

تایمر کنترلر آبیاری یا SMS کنترلر یکی از سیستم های آبیاری هوشمند از راه دور است که می توان از آن برای کنترل آبیاری زمین کشاورزی استفاده کرد. علاوه بر این مورد این وسیله کاربرد های بسیار زیاد دیگری نیز دارد. برای مثال می تواند به شما  در کنترل سنسور های مختلف ویلا ها، خانه ها، ادارات، اتاق های سرور و سیستم های ماینر کمک کند. برای این که بیشتر با این وسیله کاربردی آشنا شوید، در این مقاله در مورد نحوه کار و کاربرد های آن به خصوص در گلخانه ها توضیح داده شد.