پرش لینک ها
سنسور اعلام حریق بی سیم

آشنایی با سیستم اعلام حریق و سنسور اعلام حریق بی سیم

اگر صاحب یک کسب و کار هستید یا یک خانه بزرگ دارید، مسئولیت تامین امنیت خانه و محل کار و همچنین افراد حاضر در آن در برابر انواع تهدیدات ایمنی، بر عهده شماست. یکی از حوادثی که معمولا ساختمان های بزرگ بیشتر با آن رو به رو می شوند، آتش سوزی است. به همین دلیل ایمن کردن ساختمان در برابر چنین حوادثی نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شود. چرا که آتش سوزی سالانه جان بسیاری از افراد را می گیرد و باعث وارد شدن صدمه های شدید می شود. یکی از راه های ایمن کردن ساختمان در برابر آتش سوزی، ایمن کردن آن به سنسور اعلام حریق بی سیم است. در این مقاله درمورد این سنسور ها به طور کامل توضیح داده شده است.

سنسور اعلام حریق بی سیم چیست ؟

سنسور اعلام حریق بی سیمبه سیستم های اعلام حریق بی سیم، سیستم های اعلام حریق رادیویی نیز گفته می شود؛ زیرا این سنسور ها از سیگنال های رادیویی به جای سیم های سنتی استفاده می کنند تا وجود آتش را تشخیص و به کاربر هشدار دهند.

سنسور اعلام حریق بی سیم با باتری کار می کند. به همین دلیل در صورت قطعی برق نیز نباید نگران آن ها باشید. البته با استفاده از باتری، شما باید به طور منظم باتری های سنسور را چک کنید تا از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

سیستم های اعلام حریق بی سیم مانند سیستم های سیمی سنتی قابل اعتماد هستند و دقت خوبی دارند. سنسور های اعلام حریق بی سیم نیز می توانند تمامی نیاز های شما را در این حوزه برآورده کنند و این اطمینان را به وجود بیاورند که از اموال و تمامی افراد حاضر در ساختمان شما در برابر حریق محافظت می شود.

در سنسور اعلام حریق بی سیم، هر سنسور درست مانند مدل های سیمی دستور مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل هنگامی که قسمتی از ساختمان آتش می گیرد، سنسور می تواند به سرعت ناحیه آتش گرفته را روی کنترل پنل به شما نشان دهد. این به شما امکان می دهد که ساختمان را به سرعت تخلیه کنید. علاوه بر این ها با به صدا درآمدن این سیستم تمام اهالی، ساختمان را تخلیه می کنند؛ زیرا آژیر های خطر تنها در مناطقی فعالی می شوند که سنسور ها آتش را تشخیص داده اند.

اجزای مختلف سیستم اعلام حریق

اجزای مختلف سیستم اعلام حریقسنسور اعلام حریق بی سیم تنها یک بخش از سیستم اعلام حریق است. اجزای اصلی یک سیستم اعلام حریق، شامل موارد زیر می شود:

  • دتکتور ها: دتکتور ها یا سنسور ها، همان طور که از نامشان پیداست برای شناسایی آثار دود، گرما و مونوکسید کربن طراحی شده اند. دتکتور ها در واقع بخشی جدایی ناپذیر در سیستم های اعلام حریق سیمی و بدون سیم هستند. دتکتور پس از تشخیص مورد مشکوک پیام خطر را به کنترل پنل ارسال می کند.
  • شستی: شستی یکی از اجزای سنسور اعلام حریق بی سیم است. شستی ها معمولا به یک دیوار یا محل به خصوصی متصل می شوند و تنها به صورت دستی فعال می شوند. یعنی اگر فردی آتش سوزی را تشخیص دهد، می تواند با کشیدن دسته یا فشار دادن دکمه شستی زنگ هشدار آتش سوزی را به صورت دستی به صدا در بیاورد و دیگران را مطلع کند.
  • تجهیزات هشداردهنده: این وسایل در سنسور اعلام حریق بی سیم، با نام دستگاه های اعلان نیز شناخته می شوند؛ زیرا تمامی این دستگاه ها راه های متفاوتی برای هشدار دادن به افراد حاضر در ساختمان در صورت بروز آتش سوزی دارند. این وسایل یا صدای بلندی تولید می کنند یا از آن ها نور ساطع می شود. به کمک این وسایل می توان حتی به افرادی که مشکلات شنوایی و بینایی دارند نیز درمورد آتش سوزی در ساختمان هشدار داد.
  • کنترل پنل: در یک سنسور اعلام حریق بی سیم، کنترل پنل نقش مغز سیستم را ایفا می کند. به همین دلیل آن را جزء اصلی تمامی سیستم های اعلام حریق می دانند؛ زیرا تمامی قسمت های دیگر سیستم به آن متصل می شوند. تمامی سیگنال ها و پیام ها به کنترل پنل ارسال می شوند و از طریق آن می توان تمامی قسمت های سیستم اعلام حریق را کنترل کرد.

سنسور های بی سیم اعلام حریق در کجا استفاده می شوند؟

سنسور های بی سیم اعلام حریق در کجا استفاده می شوندسنسور های بی سیم اعلام حریق بیشتر در مناطقی استفاده می شوند که به علت شرایط محیطی امکان استفاده از مدل های سیمی نباشد. همچنین مدل های بی سیم در ساختمان هایی که به زیبایی شناسی اهمیت می دهند و نمی خواهند که سیم های زیادی در ساختمان آن ها مشاهده نشود نیز گزینه مناسبی است.

در مکان های زیر، بهتر است از سنسور اعلام حریق بی سیم استفاده شود:

  • ساختمان هایی با سقف های بلند که سیم کشی سنتی در آن ها با مشکل مواجه می شود.
  • ساختمان های تاریخی یا خیلی قدیمی که در آن ها محدودیت هایی برای تغییرات در ساختار ساختمان وجود دارد.
  • موقعیت هایی که در آن ظاهر داخلی ساختمان به علت نصب کابل ها خراب می شود.
  • مکان های موقتی مانند خانه های در حال ساخت و ساز که ممکن است به سنسور آتش سوزی بی سیم نیاز داشته باشند.
  • ساختمان هایی که در آینده قصد دارند توسعه پیدا کنند.
  • مشاغل و ساختمان هایی که با خطر قطع برق مواجه هستند.

نتیجه گیری

تمامی ساختمان ها در معرض آتش سوزی قرار دارند. اگر آتش در ساختمان به موقع تشخیص داده شود، می توان به سرعت آن را خاموش کرد تا از ضرر های بزرگ جانی و مالی جلوگیری کرد. یکی از بهترین راه ها برای تشخیص سریع آتش در ساختمان در یک سیستم امنیتی هوشمند، استفاده از سنسور اعلام حریق بی سیم است. این سنسور ها می توانند به سرعت آتش را شناسایی و محل آتش سوزی را در ساختمان نشان دهند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با سنسور های اعلام حریق بی سیم، درمورد این سنسور ها و ویژگی های آن ها توضیح دادیم.