پرش لینک ها
سنسور تشخیص حرکت انسان

سنسور تشخیص حرکت انسان چه کاربرد هایی دارد؟

تکنولوژی در طول این سال ها زندگی را آسان و راحت کرده است. برای اینکه امنیت خانه و محیط زندگی را تامین کنید، می توانید از ابزار های مختلف استفاده کنید. بسیاری از این ابزار ها به سنسور های مختلفی مجهز هستند. یکی از این سنسور ها سنسور های فروسرخ غیر فعال یا PIR sensors هستند. این سنسور ها حضور و غیبت انسان ها را تشخیص می دهند و در صورت وجود خطر، سیگنالی به گوشی شما می فرستند یا یک آلارم را فعال می کنند. ما در این مقاله نحوه کار سنسور تشخیص حرکت انسان را بررسی می کنیم و به کاربرد این ابزار می پردازیم.

سنسور تشخیص حرکت انسان چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید، سنسور ها انواع مختلفی دارند. سنسور PIR در میان سنسور های تشخیص حرکت، رایج ترین نوع هستند. تشخیص دقیق این سنسور ها یکی از عواملی است که آن ها را محبوب کرده است. نحوه کار این سنسور بسیار ساده است. سنسور PIR دو اسلات دارد که از مواد اولیه حساسی ساخته شده اند و به امواج فروسرخ حساس هستند.

همچنین لنز هایی که در این سنسور به کار می روند، شکل و نوع خاصی دارند وقتی فردی وارد محیط شود، دو اسلات گرمای ایجاد شده در محیط را شناسایی می کنند و تفاوت سیگنال میان این دو اسلات باعث می شود که سنسور واکنش نشان دهد. البته نحوه کار سنسور های PIR حرارتی این گونه است. سنسور های کوانتومی PIR نحوه کار متفاوتی دارند و از نوع حرارتی بسیار سریع تر هستند.

دیگر نوع سنسور ها، سنسور های مغناطیسی هستند. این سنسور ها در قسمت های مختلف به کار گذاشته می شوند (حتی می توانند در درون وسایل مختلف قرار بگیرند.) و حرکت انسان را تشخیص دهند. شاید برای شما هم سوال باشد که این سنسور ها چگونه فقط حرکت انسان را تشخیص می دهند نه موجودی دیگر. اغلب سنسور ها با تشخیص کوچک ترین حرکات و لرزش ها توسط ضربان قلب و تعداد آن ها این کار را انجام می دهند. این نوع سنسور ها بیشتر در کامیون ها استفاده می شوند و اگر هر کسی در آن وسیله نقلیه باشد، شناسایی می شود. علاوه بر این این نوع سیستم برای نجات و جستجو، تحلیل مشتری و نظارت استفاده می شود.

اجزای سنسور تشخیص حرکت PIR چیست؟

سنسور تشخیص حرکت انساناین نوع سنسور از اجزای الکتریکی مدار مانند مقاومت و خازن استفاده می کند. مهم ترین قسمت سنسور PIR سنسور پیروالکتریکی است که ادغام فلزات و کریستال است. این سنسور یک دهانه سیلیکونی دارد که برای عبور تابش و طول موج استفاده می شود و با این دهانه از ورق فلزی محافظت می شود.

آیا سنسور تشیخص حرکت و سنسور PIR یکسان است؟

این دو سنسور در نحوه کار با یکدیگر بسیار تفاوت دارند؛ اما مردم اغلب این دو سنسور را با یک دیگر اشتباه می گیرند. سنسور های PIR کاربرد های بسیار گسترده ای دارند؛ درحالیکه سنسور های تشخیص حرکت در محیط های خاصی استفاده می شوند و تنها برای تشخیص حرکت کاربرد دارند. سنسور PIR در مقایسه با سنسور تشخیص حرکت بسیار ساده و کوچک به نظر می رسد.

مزایای سنسور تشخیص حرکت انسان چیست؟

  • عملکرد دقیق و قابل اطمینان
  • قابلیت تشخیص حرکت انسان حتی در فضای بسیار تاریک
  • کنترل از راه دور و بدون دخالت انسان
  • مصرف انرژی بسیار کم
  • قیمت پایین
  • قابلیت اتصال آسان به سیستم های نظارت و سیستم های هشدار

کاربرد های سیستم تشخیص حرکت انسان

  1. کاربرد های سیستم تشخیص حرکت انسانسیستم های امنیتی

سنسور تشخیص حرکت انسان در بسیاری از اماکنی که به تامین امنیت نیاز دارند، به کار می روند. تامین امنیت محل کار، فروشگاه های بزرگ و خانه ها اهمیت زیادی دارند. سنسور های PIR به محض تشخیص حرکت هشداری به گوشی موبایل شما می فرستند. همچنین می توانید این سنسور را به زنگ های هشدار وصل کنید تا به محض فعال شدن سنسور، زنگ به صدا در می آید.

  1. مراقبت از سالمندان

بسیاری از افراد نگران والدین خود هستند که در خانه تنها مانده اند و هیچ کس از آن ها مراقبت نمی کند. به همین دلیل بهتر است که سنسور تشخیص حرکت انسان را در خانه آن ها استفاده کرد. زمان بیدار شدن افراد سالمند اغلب ثابت است و اگر در آن زمان حرکتی تشخیص داده نشود، به فرزندان یا پرستاران فرد سالمند اطلاع داده می شود. آن ها می توانند با تماس تلفنی یا رفتن به خانه والدین خود، سلامتی فرد سالمند را بررسی کنند.

  1. مکان های عمومی

روشن کردن لامپ ها در مکان های عمومی مانند محل کار، مدرسه و فروشگاه ها می تواند بسیار سخت باشد. سنسور های تشخیص حرکت PIR می تواند به سیستم برق متصل شود و با وارد شدن فرد، لامپ ها روشن می شوند و در زمان خروج، خاموش می شوند.

سنسور تشخیص حرکت PIR تا چه دامنه ای کار می کند؟

سنسور تشخیص حرکت PIR تا چه دامنه ای کار می کنداین نوع سنسور تشخیص حرکت انسان به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود. اگر این نوع سنسور در داخل خانه قرار بگیرد، از 25 سانتی متر تا 20 متر را پوشش می دهند. بستگی به جایی که سنسور در آن قرار می گیرد، از سنسور PIR استفاده می شود. اگر از این نوع سنسور در فضای باز استفاده شود، به طور گسترده تری استفاده می شود. محدوده تشخیص سنسور 10 متر تا 150 متر است و در دوربین های امنیتی و سیستم های نظارتی استفاده می شود.

جمع بندی

شناسایی افراد در یک فضای فیزیکی در طول زمان اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و در قسمت های بسیاری کاربرد دارد. سنسور تشخیص حرکت انسان یکی از انواع سنسور هایی است که در محیط های بسیاری استفاده می شود. یکی از انواع سنسور های تشخیص حرکت سنسور PIR است. همچنین سنسور های آکوستیک، لرزشی و مغناطیسی نیز در تشخیص حرکت استفاده می شوند. اما سنسور های PIR به دلیل دقت بالایی که دارند، رایج تر هستند. این سنسور ها در سیستم های امنیتی، مراقبت از سالمندان و مکان های عمومی استفاده می شوند و کاربرد های دیگری نیز دارند. ما در این مقاله نحوه کار این نوع سنسور را توضیح دادیم و به مزایای آن اشاره کردیم.