پرش لینک ها
انواع سنسور دوربین مداربسته

معرفی مزایا و معایب انواع سنسور دوربین مداربسته

اگر قصد دارید که برای تامین امنیت خانه یا محل کار خود از دوربین های مداربسته استفاده کنید، باید ابتدا با انواع سنسور دوربین مداربسته آشنا شوید؛ زیرا دوربین های مداربسته هر کدام از سنسور های مختلفی استفاده می کنند که می تواند روی کیفیت آن ها تاثیر به سزایی داشته باشد. هر چه دوربینی که انتخاب می کنید سنسور بهتری داشته باشد، کمک می کند تا شما سطح بالاتری از امنیت را تجربه کنید. در صورتی که قصد دارید با سنسور های مختلف دوربین های مداربسته آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

سنسور دوربین مداربسته چیست؟

سنسور دوربین مداربسته در واقع چشم دوربین امنیتی شما است. یک سنسور دوربین می تواند نوری که به دوربین مداربسته برخورد می کند را دریافت و آن را به سیگنال الکترونیکی تبدیل کند. به کمک همین سنسور است که شما می توانید هنگام دسترسی به دوربین مداربسته تصاویر و فیلم های ضبط شده را مشاهده کنید.

اگر به دفترچه راهنما یا خود دوربین مداربسته خود دقت کنید، احتمالا می بینید که بر روی آن نوشته از حسگر تصویر 1.3 اینچی 4 مگاپیکسلی CMOS استفاده شده است؛ اما باید بدانید که این حسگر چیست.

انواع سنسور دوربین مداربسته

انواع سنسور دوربین مداربستهبه طور کلی انواع سنسور دوربین مداربسته دزدگیردار در دو دسته CMOS و CCD دسته بندی می شوند. برای این سه نیز به طور کلی سه فرمت محبوب در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را ارائه می دهند. این سه فرمت شامل مدل های 1.2 ، 2.3 و 1.3 می باشد. ویژگی های هر کدام عبارتند از:

  • 2.3: مدل های 2.3 اینچی بیشتر دوربرد هدف گذاری شده دارند و می توانند میدان دید وسیعی را در محیط های کم نور برای دوربین ایجاد کنند.
  • 1.2: در بین انواع سنسور دوربین مداربسته، مدل های فرمت 1.2 می توانند یک ناحیه به خصوص را با دقت و حساسیت قابل قبولی تحت نظارت داشته باشند.
  • 1.3: دوربین های با فرمت 1.3 عملکرد خوبی در نور کم دارند و می توانند نرخ فریم بالا را نیز ارائه دهند.

مزایا و معایب دوربین های امنیتی CMOS

CMOS در واقع مکمل فلز اکسید نیمه هادی است. دوربین ها و سیستم های امنیتی که از CMOS استفاده می کنند از جفت های مکمل و متقارن از ترانزیستور های اثر میدان نیمه هادی اکسید فلزی نوع p و نوع n برای توابع منطقی استفاده می کنند.

در انواع سنسور دوربین مداربسته، دوربین هایی که از فناوری اسکن تصویر پیشرفته استفاده می کنند، معمولا از سنسور CMOS استفاده می کنند. این نوع فناوری به دوربین های امنیتی که از CMOS استفاده می کنند امکان این را می دهد که تا مقادیری از هر پیکسل را به دست بیاورند و تصویر و فیلم را اسکن و بررسی کنند. برخی از مهم ترین مزایا و معایب آن عبارتند از:

مزایا

  • کیفیت بالا
  • رنگ عالی در فیلم ها و تصاویر
  • نرخ فریم بالا
  • مصرف کم برق
  • مقرون به صرفه

معایب

  • سر و صدای بالا
  • حساسیت متوسط

مزایا و معایب دوربین های امنیتی CCD

مزایا و معایب دوربین های امنیتی CCDCCD در واقع مخفف عبارت charged coupled device است. در بین انواع سنسور دوربین مداربسته، مدل های CCD پیکسل ها با خازن های فلزی اکسید نیمه هادی دوپ شده دارند که با p نشان داده می شوند.

دوربین های CCD دارای WDR (wide dynamic range) یا همان بازه دینامیکی گسترده هستند. به همین دلیل دوربین هایی که از این سنسور بهره می برند معمولا در شرایط کم نور نیز می توانند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.

در بین انواع سنسور دوربین مداربسته، دوربین هایی که از سنسور CCD استفاده می کنند معمولا کمتر تحت تاثیر مشکلاتی همچون لرزش قرار می گیرند؛ زیرا این دسته از دوربین ها از Rolling shutter استفاده می کنند. دوربین مداربسته با سنسور CMOS از بالا به پایین در معرض دید قرار می گیرد و کل ناحیه را رصد می کند. اما دوربین های با سنسور CCD از global shutter استفاده می کنند. این باعث می شود سنسور در هر لحظه به کل میدان دید داشته باشد. برخی از مهم ترین نقاط ضعف و قوت این دسته از سنسور ها عبارتند از:

مزایا

  • عملکرد خوب در شرایط کم نوری
  • WDR خوب
  • ارتعاش کم
  • نویز پایین
  • حساسیت بالا
  • کیفیت بالا

معایب

  • مصرف برق بالا
  • نرخ فریم پایین
  • قیمت بالا

کدام سنسور دوربین را انتخاب کنیم؟

کدام سنسور دوربین را انتخاب کنیمسوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که بین انواع سنسور دوربین مداربسته کنترل از راه دور و دیگر دوربین های مداربسته کدام یک را انتخاب کنیم. برای انتخاب مناسب شرایط زیر را بررسی کنید:

  • نرخ فریم و مصرف انرژی

سنسور های CMOS به راحتی سنسور های CCD را در بخش نرخ فریم شکست می دهند؛ زیرا نرخ فریم و سرعت پردازش آن نسبت به مدل های CCD بسیار سریع تر است. دوربین های امنیتی CCD فرآیند پردازش مانند تبدیل آنالوگ به دیجیتال را خارج از حسگر ها انجام می دهد که باعث می شود سنسور های CCD به زمان بیشتری برای تبدیل تصاویر و فیلم ها نیاز داشته باشند.

اما در بین انواع سنسور دوربین مداربسته، مدل های CMOS قادر به ادغام تمامی تصاویر و ویدیو ها در یک تراشه همه کاره هستند. به همین دلیل است که تصویر های CMOS در دوربین های امنیتی به پهنای باند کمتری نیاز دارند.

علاوه بر این ها سنسور های CCD به علت مصرف انرژی بیشتر معمولا بیشتر گرم می شوند. در یک کلام دوربین های امنیتی CMOS می توانند نرخ فریم بالاتر و مصرف انرژی کمتری را نسبت به رقیب خود ارائه دهند و نصب این دوربین های مداربسته آسان تر است.

  • کیفیت

اگر کیفیت برای شما اهمیت زیادی دارد، باید از سنسور های CCD استفاده کنید؛ چرا که عکس ها و ویدیو ها را با وضوح بسیار بالا ارائه می دهند. البته اگر به دنبال کیفیت باشید، سنسور های CMOS به خصوصی وجود دارند که از فناوری هایی مانند زوم اپتیکال استفاده می کنند که باعث می شود کیفیت آن ها با مدل های CCD برابر باشند.

نتیجه گیری

کیفیت و عملکرد یک دوربین مداربسته تا حد زیادی به سنسوری که در آن به کار رفته است بستگی دارد. به طور کلی در بین تمامی دوربین های مداربسته دو سنسور CCD و CMOS وجود دارد که از آن ها استفاده می شود. هر کدام از این سنسور ها ویژگی های مخصوص به خود را ارائه می دهند. برای مثال دوربین های CMOS نرخ فریم بالا و مصرف انرژی پایینی دارند. اما دوربین های CCD در ازای مصرف انرژی بیشتر و نرخ فریم پایین تر کیفیت تصویر بهتری را نسبت به مدل های CMOS ارائه می دهند. برای این که بیشتر با انواع سنسور دوربین مداربسته آشنا شوید، در این مقاله در مورد انواع سنسور ها و ویژگی های آن ها توضیح دادیم.