پرش لینک ها
سنسور خطی دزدگیر

سنسور خطی دزدگیر

دزدگیر ها مدل های مختلفی دارند و هر کدام از آن ها می توانند برای استفاده در یک موقعیت خاص مناسب باشند؛ زیرا هر مدل دزدگیر نحوه عملکرد خاص خود را دارد و بر اساس نوع سنسور خود می تواند وجود مزاحم را در ملک شما تشخیص دهد. یکی از مدل های محبوب دزدگیر که امروزه از آن استفاده های زیادی می شود، سنسور خطی دزدگیر است که در این مقاله قصد داریم به طور کامل درمورد آن و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید، توضیح دهیم. شما می توانید برای خرید انواع دزدگیر از طریق اپلیکیشن لگزو اقدام کنید.

سنسور مغناطیسی چیست؟

سنسور مغناطیسی در برخی از انواع دزدگیر های اماکن به کار می رود. این حسگر یک شی را مشاهده می ‌کند و با ارسال داده ‌های قابل اندازه‌ گیری از طریق یک سیگنال، موقعیت آن را انتقال می دهد. استفاده از این سیگنال بسیار گسترده است؛ زیرا داده‌ های موقعیت می‌ توانند برای راه ‌اندازی آژیر، کنترل فرآیند های سیستم و خودکارسازی پاسخ‌ های خاص مورد استفاده قرار گیرند.

عناصری که مقاومت مغناطیسی دارند، وقتی نزدیک به یک میدان مغناطیسی باشند، شکل و اندازه آن ‌ها تغییر می ‌کند. یک حسگر موقعیت مقاومت مغناطیسی با توجه به این تغییرات، موقعیت یک شی را تعیین می ‌کند. سنسور مغناطیسی در دزدگیر برای این کار ابتدا یک آهنربای موقعیت را به شی ای که قرار است اندازه ‌گیری شود، متصل می کند. این آهنربا یک میدان مغناطیسی را پخش می‌ کند که با یک میدان مغناطیس دوم تولید شده توسط یک سیم مقاومت مغناطیس دار که جریان الکتریک را حمل می ‌کند، تعامل دارد. تعامل بین دو میدان مغناطیس باعث ایجاد یک پالس صوت است که توسط حسگر موقعيت در انتهای سيم شناسایی شده است. زمان بین جريان و پالس و موقعيت شی را تعيين می ‌كند.

سنسور های مغناطیسی که به عنوان سنسور خطی دزدگیر عمل می کنند، بدون تماس با جسم وجود آن را تشخیص می دهند. به همین دلیل امکان این که دچار سایش یا خرابی شوند کمتر است. همچنین یک سنسور مغناطیسی در مقایسه با دیگر سنسور ها به قطعات کمتری نیاز دارد که باعث می شود مونتاژ و نصب دزدگیر آسان تر و احتمال خرابی آن ها کمتر باشد.

انواع سنسور های مغناطیسی

سنسور خطی دزدگیرسنسور های مغناطیسی دارای مدل های مختلفی هستند. اگر می خواهید بیشتر با سنسور خطی دزدگیر آشنا شوید، بهتر است که ابتدا با سنسور های معناطیسی مختلف آشنایی داشته باشید. برخی از مدل های مختلف سنسور های مغناطیسی عبارت اند از:

  • منفذ های مغناطیسی

منفذ های مغناطیسی با استفاده از تکنولوژی حسگر هال کار می‌ کنند که وظیفه‌ ی اندازه ‌گیری قدرت و قطبیت یک میدان مغناطیسی را دارند. برای این منظور، حداقل یک صفحه‌ حساس به میدان مغناطیسی هال در هر منفذ نصب می‌ شود که بسته به طراحی، به قطبیت‌ ها و آستانه ‌های مختلف سوئیچینگ واکنش نشان می ‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با سنسور دزدگیر خطی باید بدانید که منفذ های مغناطیسی بر اساس رفتار سوئیچینگ به دو دسته‌ منفذ و قفل تقسیم می ‌شوند. منفذ های هال زمانی که یک میدان مغناطیسی بالاتر از یک آستانه‌ی سوئیچینگ خاص وجود دارد روشن می‌ شوند و زمانی که این مقدار زیر یک آستانه‌ سوئیچینگ خاص کاهش پیدا کند دوباره خاموش خواهند شد. قفل ‌های هال هم در حضور یک میدان مغناطیسی بالاتر یا پایین ‌تر از یک آستانه‌ سوئیچینگ خاص روشن یا خاموش می ‌شوند.

منفذ های مغناطیسیاما برخلاف منفذ ها، قفل‌ ها به وسیله یک میدان مغناطیسی روشن و توسط یک میدان با قطبیت مخالف خاموش می ‌شوند. با اتصال هوشمندانه چند صفحه‌ هال با جهت‌ گیری‌ های مختلف در یک بسته، میدان ‌های مغناطیس از هر جهت فضایی قابل شناسایی هستند و جهت چرخش یک شافت را نشان می ‌دهند. این بدان معناست که منفذ های مغناطیس در طیف وسیعی از کاربرد ها قابل استفاده هستند، مثلا در تشخیص وضعيت و حضور آهنربا، به عنوان رمزگذار چرخشی، يا برای جابجایی الكتروموتور.

  • سنسور های خطی

سنسور های خطی مغناطیسی که به عنوان سنسور دزدگیر خطی کار می کنند، از فناوری سنسور هال استفاده می کنند و مولفه های عمودی میدان مغناطیسی را اندازه گیری و یک سیگنال متناسب را رله می کنند. این سنسور ها در صورت ایجاد هر گونه تغییر در میدان سنسور آن را تشخیص خواهد داد.

  • سنسور های سه بعدی مغناطیسی

سنسور های سه بعدی مغناطیسی جدید ترین سنسور های مغناطیسی هستند که استفاده از آن ها به عنوان سنسور خطی دزدگیر چندان رایج نیست. این سنسور ها می توانند با فناوری سنجش هال موقعیت هر جسم را در محور های y ، z و x تعیین کنند.

سنسور دزدگیر خطی چیست؟

سنسور دزدگیر خطی چیستسنسور دزدگیر خطی همان طور که توضیح دادیم نوعی از سنسور مغناطیسی است که می تواند حضور جسم و موقعیت آن را تشخیص دهد. در واقع سنسور دزدگیر خطی که به آن سنسور موقعیت خطی اثر هال نیز می گویند، یک دستگاه نیمه هادی است که ولتاژی متناسب با میدان مغناطیسی اعمال شده تولید می کند. هنگامی که دستگاه در میدان مغناطیسی مشخص خود قرار می گیردف ولتاژ کمی را در پایانه های خود تولید می کند.

برای آشنایی با سنسور دزدگیر خطی باید بدانید که مقدار ولتاژ تولید شده به میدان مغناطیسی و خواص ماده ساخته شده دزدگیر بستگی دارد. سنسور های دزدگیر خطی برای تشخیص اجسام و افراد مزاحم بسیار مناسب هستند و می توانند خیلی سریع وجود آن ها را تشخیص دهند.

برخی از مزایای سنسور های دزدگیر خطی عبارت اند از:

  • دقت بالا
  • کیفیت بالا
  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • محدوده دمای عملیاتی گسترده
  • مصونیت در برابر تداخل EMI/RFI
  • مقاومت در برابر محیط های خشن
  • کم هزینه بودن نسبت به دیگر سنسور ها

جمع بندی

اگر به دنبال یک دزدگیر مناسب برای محل کار یا خانه خود می گردید و می خواهید که خیالتان از بابت کیفیت و عملکرد آن مطمئن باشد، ما به شما دزدگیر لگزو را پیشنهاد میکنیم که به همراه سنسور دزدگیر خطی استفاده کنید که با میدان مغناطیسی کار می کند. این سنسور با استفاده از فناوری اثر هال می تواند وجود مزاحمان و اشیا غیر معمول را به سرعت تشخیص دهد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این سنسور سعی کردیم درمورد این نوع دزدگیر و نکات مرتبط با آن توضیح دهیم.

پیام بگذارید