پرش لینک ها
دود دزدگیر main

نحوه کار سنسور دود دزدگیر و راهنمای نصب آن

سنسور دود وسیله ای است که در هنگام وجود دود در خانه فعال می شود و ساکنان را از وقوع آتش سوزی آگاه می کند. سنسور دود دزدگیر نه تنها مجهز به یک سنسور است؛ بلکه یک هشدار صوتی با صدای بلند برای هشدار دادن به افراد در خانه دارد. این سنسور با تشخیص دود ناشی از آتش سوزی و بعد از به صدا درآوردن آژیر خطر، ساکنان خانه متوجه آتش سوزی می شوند. بعضی از این سنسور ها به طور خودکار به آتش نشانی هشدار می دهند و باید توجه داشته باشید که با دزدگیر حرارتی متفاوت هستند. ما در این مقاله به طور کامل درمورد سنسور دود دزدگیر توضیح می دهیم و شما را با نحوه کار این نوع سنسور آشنا می کنیم.

سنسور دود دزدگیر چگونه کار می کند؟

سنسور دود دزدگیردر ابتدا باید اشاره کنیم که تنها می شود از آلارم های نوری برای سنسور دود در خانه استفاده کرد. به این نوع سنسور دود، سنسور دود فوتوالکتریک نیز می گویند. این سنسور ها حاوی یک سنسور فوتوالکتریک هستند که تغییرات سیگنال نور تولیده شده توسط یک دیود الکترولومینانس را اندازه گیری می کند. در شرایط عادی و در صورت نبودن دود، سیگنال پیوسته و عادی است. اگر عملکرد سیگنال نور با به وجود آمدن دود مختل شود، حسگر نوری دچار اختلال می شود و هشدار صوتی به صدا در می آید.

البته این فرایند ممکن است بسته به محصول مورداستفاده متفاوت باشد؛ اما تغییرات سیگنال نوری تولید شده توسط دیود همواره یکی است. سنسور دود دزدگیر هرگونه تغییر در شدت نور بین دیود و سنسور فوتو الکتریک را تشخیص می دهد.

انواع باتری سنسور دود دزدگیر چیست؟

انواع باتری سنسور دود دزدگیرهشدار دود با اتصال به مدار برق فعال می شود. البته بیشتر سنسور های دود به صورت بی سیم هستند و با استفاده از باتری تغذیه می شوند. برخی از سنسور های دود به باتری های قلیایی نیاز دارند؛ درحالیکه سایر محصولات باتری لیتیومی دارند. یک باتری قلیایی باید هر سال عوض شود؛ البته هشدار های صوتی در سنسور نشان می دهند که باتری در حال تمام شدن است و باید آن را عوض کنید. درحالیکه باتری های لیتیومی ماندگاری 10 ساله دارند. البته باید توجه کرد که با از بین رفتن این باتری، دیگر نمی توان از هشدار دود استفاده کرد. وقتی باتری از کار بیفتد، باید یک سنسور دود دزدگیر جدید تهیه کنید.

انتخاب باتری مهم است؛ زیرا بر قیمت سنسور دود تاثیر می گذارد. محصولاتی که باتری لیتیومی دارند گران تر از دستگاه هایی هستند که باتری های قلیایی دارند. البته با توجه به نکته ای که از قبل درمورد تفاوت باتری های لیتیومی و قلیایی گفتیم، در درازمدت استفاده از باتری های لیتیومی به صرفه تر خواهد بود. زمانی که باتری سنسور دود تمام می شود، به شما هشدار می دهد؛ درحالیکه محصولاتی که از طریق کابل متصل می شوند، یک باتری پشتیبان دارند که در صورت قطع برق از آن ها استفاده می شود.

چرا باید از سنسور دود دزدگیر استفاده کنید؟

چرا باید از سنسور دود دزدگیر استفاده کنید؟سنسور دود دزدگیر یک وسیله ضروری برای محافظت از خانه شما در برابر آتش است. نصب سنسور دود در بعضی از کشور ها مانند فرانسه برای همه اجباری شده است.  جالب است بدانید که بعد از اجباری شدن نصب سنسور های دود، تعداد مرگ و میر ناشی از آتش سوزی تا 50 درصد کاهش یافته است. هنگامی که آتش سوزی شروع می شود، لازم است که خیلی سریع واکنش نشان دهید. آتش به سرعت گسترش پیدا می کند و دود به تدریج هوا را اشباع می کند و باعث خفگی می شود. به همین دلیل لازم است که برای تشخیص زودهنگام دود و خروج به موقع از خانه، از سنسور دود دزدگیر استفاده کنید.

میزان صدای سنسور دود یکی از عوامل مهمی است که باید به آن توجه کنید. بیشتر آتش سوزی ها در شب اتفاق می افتند؛ درست در زمان که ساکنان در خواب هستند. به همین دلیل هشدار صوتی سنسور دود دزدگیر باید حداقل 85 دسی بل باشد تا افرادی که خواب هستند، بر اثر این صدا بیدار شوند. بعضی به غلط تصور می کنند که دود، بو، گرما یا صدای ناشی از آتش برای بیدار کردن افراد کافی است. اما باید بدانید که آتش، دودی بسیار سمی تولید می کند که باعث خفگی فرد می شود و اثرات آتش بعد از دود به او می رسد. سنسور دود به طور قابل توجهی شانس شما را برای آگاهی به موقع و خروج از خانه، افزایش می دهد.

چگونه سنسور دود دزدگیر را نصب کنید؟

نصب سنسور دود دزدگیربرای نصب سنسور دود دزدگیر به مهارت خاصی نیاز ندارید و می توانید به سرعت این دستگاه را نصب کنید. با این وجود، مهم است که با دقت انتخاب کنید که سنسور دود را در کجا قرار دهید. شما باید مطئن شوید که سنسور دود به درستی کار می کند؛ هم از نظر تشخیص دود و هم اطمینان از اینکه زنگ هشدار به درستی در خانه شما شنیده می شود.

برای نصب دزدگیر دود قسمت مرکزی خانه مانند راهرویی را که به اتاق های اصلی متصل می شوند، انتخاب کنید. سنسور دود دزدگیر باید به اندازه کافی نزدیک اتاق اصلی قرار گیرد تا در هنگام آتش سوزی صدای هشدار آن را بشنوید. به هیچ وجه دزدگیر دود را در نزدیکی آشپزخانه یا حمام نگذارید؛ زیرا دود یا بخار آلارم را به صدا در می آورد؛ بدون آنکه آتش سوزی ای رخ داده باشد. سنسور دود را بر روی سقف نصب کنید و اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، آن را در نزدیک ترین ارتفاع به سقف قرار دهید. اگر خانه شما بزرگ است یا چند طبقه دارد، چندین سنسور دود دزدگیر را در قسمت های مختلف قرار دهید.

جمع بندی

در آخر باید بگوییم که بهتر است یک سنسور دود دزدگیر هوشمند خریداری کنید. این نوع دستگاه ها وجود دود را در خانه تشخیص می دهند و علاوه بر به صدا درآوردن هشدار صوتی، مستقیما به تلفن همراه شما متصل می شوند و به شما هشدار می دهند. این نوع سنسور ها برای زمانی که در خانه نیستید یا به مسافرت رفته اید، بسیار مناسب هستند. ما در این مقاله سنسور دود دزدگیر و انواع باتری های این سنسور را معرفی کردیم و نحوه نصب کردن آن را توضیح دادیم.