پرش لینک ها
مگنت بیسیم دزدگیر

مگنت بیسیم دزدگیر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

مگنت بیسیم دزدگیر نوعی دزدگیر پنجره و در است که با استفاده از سنسور مغناطیسی که تغییرات میدان مغناطیسی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند، کار می کند. آهن ربا یا میدان مغناطیسی زمین پدیده هایی آشنا و نادیدنی از تاثیرات میدان مغناطیسی هستند. دانشمندان مدت ها بر روی حسگر هایی که میدان های مغناطیسی نامرئی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند، کار کرده اند و توانسته اند مگنت بیسیم دزدگیر را به وجود بیاورند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سنسور مغناطیسی و مگنت بیسیم دزدگیر آشنا کنیم و کاربرد های آن ها را معرفی کنیم.

انواع سنسور مغناطیسی

انواع سنسور مغناطیسیمگنت بیسیم دزدگیر بخشی به نام سنسور مغناطیسی دارد که برای آشنایی با نحوه کار دزدگیر آشنایی با این بخش ضروری است. سنسور مغناطیسی انواع زیادی دارد مانند: سنسور های اثر هال، مقاومت های مغناطیسی پروسکایت (perovskite magneto resistors)، سنسور های شار، سنسور های مغناطیسی مقاومتی ناهمسانگرد (AMR)، مغناطیس سنج های القایی و … . در ادامه به معرفی متداول ترین سنسور های مغناطیسی می پردازیم.

  • سنسور مغناطیسی سیم پیچ

سنسور مغناطیسی سیم پیچ کلاسیک ترین و ساده ترین شکل دزدگیر است. اگرچه یک سیم پیچ نمی تواند به تنهایی برای تشخیص مستقیم میدان مغناطیسی استفاده شود؛ اما می تواند تغییرات یک میدان مغناطیسی را تشخیص دهد. با نزدیک کردن آهن ربا به یک سیم پیچ، چگالی شار مغناطیسی در سیم پیچ افزایش پیدا می کند و نیرو های متضاد به شکل نیروی الکتروموتور القایی و جریان القایی ظاهر می شود. هنگامی که سیم پیچ از حرکت باز می ایستد، تغییرات چگالی شار مغناطیسی و جریان القایی متوقف می شود. مشاهده نیروی الکتروموتور القایی و جریان القایی باعث می شود که نسبت تغییر چگالی شار مغناطیسی و جهت آن را تشخیص دهید. یک سیم پیچ عملکرد محدودی دارد. با این حال هنگامی که با چند سیم پیچ یا مواد مغناطیسی دیگر ترکیب شود، به یک مگنت دزدگیر بسیار حساس تبدیل می شود.

  • سنسور مغناطیسی سوئیچ نی

یک سنسور مغناطیسی سوئیچ نی از یک لوله شیشه ای تشکیل شده است که دو نی دارد. نی ها از نیکل یا مواد مغناطیسی ساخته شده اند و با یک شکاف از هم جدا می شوند. لوله شیشه ای با نیتروژن یا یک گاز بی اثر دیگر پر می شود تا از تخریب کنتاکت ها جلوگیری کند. زمانی که هر دو انتهای ماده مغناطیسی در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرند مواد موجود، مغناطیسی می شوند و کنتاکت ها به یکدگیر جذب می شوند و مدار ایجاد می شود و حالت رسانایی به وجود می آید. رله نی قطعه ای از تجهیزات صنعتی است که می تواند با ترکیب با یک سیم پیچ برای تولید میدان مغناطیسی توسط یک سنسور مغناطیسی سوئیچ نی استفاده شود. سنسور مغناطیسی سوئیچ نی بدون منبع تغذیه کار می کند و اغلب در خودرو ها یا مکان های دیگری که تامین برق در آن ها مشکل است استفاده می شود.

  • سنسور مغناطیسی MR

سنسور مغناطیسی MR نوعی دزدگیر است که از اثر مقاومت مغناطیسی استفاده می کند. اثر مقاومت مغناطیسی پدیده ای است که در آن مقاومت با تغییرات میدان مغناطیسی تغییر می کند. این اثر در مواد مغناطیسی مانند آهن، نیکل یا کبالت ایجاد می شود. هنگامی که الکترون ها از طریق ماده ای فرّومغناطیسی (ماده ای با سطح خاصی از مغناطیس) حرکت می کنند و چرخش الکترون ها در نوسان است، پراکندگی الکترون ها در ماده مغناطیسی افزایش و کاهش پیدا می کند. این افزایش و کاهش پراکندگی الکترون ها باعث ایجاد اثر مقاومت مغناطیسی می شود. پراکندگی الکترون پدیده ای است که با الکتریسیته ساکن در ماده ایجاد می شود و این باعث انحراف الکترون ها از مسیر اصلی خود می شود.

  • سنسور مغناطیسی AMR

ویلیام تامسون در سال 1856 اثر مقاومت مغناطیسی ناهمسانگرد را کشف کرد. هنگامی که جهت مغناطیسی در یک ماده فرو مغناطیسی موازی با جریان باشد، اوربیتال الکترون بر جریان عمود می شود و مقاومت به حداکثر حالت ممکن می رسد. این امر پراکندگی الکترون و مقاومت الکتریکی را افزایش می دهد.

  • سنسور مغناطیسی اثر هال

ادوین هال در سال 1879 اثر هال را کشف کرد و اثبات کرد که نیروی لورنتس در زاویه قائم با جریان و میدان مغناطیسی، ولتاژ ایجاد می کند. این ولتاژ را هال می نامند و طبق قانون دست چپ فلمینگ جهت ولتاژ با جهت شار مغناطیسی تغییر می کند. حساسیت مغناطیسی سنسور مغناطیسی اثر هال به خوبی سنسور مغناطیسی MR نیست.

مگنت بیسیم دزدگیر چیست؟

مگنت بیسیم دزدگیرمگنت بیسیم دزدگیر محرک هایی هستند که با ماشین آلات و سیستم های کارخانه تماسی ندارند و برای موقعیت یابی استفاه می شوند. این فناوری در صنایع فرآوری مواد غذایی، بخش های امنیتی، نصب در پارکینگ، امنیت خانه و … استفاده می شود. مگنت بیسیم دزدگیر به دلیل مقاومت بالای ارتعاش نسبت به مگنت های بیسیم معمولی مزیت دارد. منبع انرژی این محصول نوعی باتری لیتیوم یونی با عمر طولانی است.

 در صورت نصب مگنت بیسیم دزدگیر در پارکینگ، سنسور ها روی آسفالت یا مکان های دیگر نصب می شوند. هنگامی که وسیله نقلیه بالای این دستگاه پارک می شود، مگنت بیسیم دزدگیر به تغییرات میدان مغناطیسی زمین واکنش نشان می دهند. این دزدگیر در دسترس بودن فضای پارک را به صورت مستقیم به سیستم منتقل می کند و سیستم می تواند تعداد فضای پارک رایگان را بر روی صفحه نمایش نشان دهد.

مگنت بیسیم دزدگیر نوعی دزدگیر پنجره و در است که در ساختمان ها کاربرد بسیاری دارد و درصورت ورود سارق آژیر دزدگیر اماکن این مگنت ها فعال می شود.

فواید استفاده از مگنت بیسیم دزدگیر    

  • هزینه کم و استحکام بالا
  • قابلیت تشخیص اشیای مختلف
  • تشخیص مکان، اندازه گیری سرعت و یافتن جهت حرکت
  • نصب آسان و بدون دردسر

کاربرد های مگنت بیسیم دزدگیر

  • کاربرد مگنت بیسیم دزدگیرآشکار سازی میدان مغناطیسی
  • موقعیت یابی و برد مغناطیسی
  • اندازه گیری و بررسی موقعیت های مکانی
  • کاربرد در صنعت رباتیک و استفاده از ربات ها در اتوماسیون تولید
  • حفظ عملکرد فرایند های تولید و ارزیابی دقت و صحت حرکات ربات ها
  • کاربرد های بسیار در مراقبت های بهداشتی، تفریحی و لوازم خانگی

جمع بندی

ما در این مقاله شما را با انواع سنسور های مغناطیسی مانند سنسور مغناطیسی سیم پیچ، سوییچ نی و … آشنا کردیم و در آخر مگنت بیسیم دزدگیر را معرفی کردیم. در انتها بعضی از کاربرد های مگنت بیسیم دزدگیر و فواید استفاده از این نوع دزدگیر را بررسی کردیم.