پرش لینک ها
کنترلر آبیاری اتوماتیک

چرا باید از کنترلر آبیاری اتوماتیک استفاده کنید؟

برای صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن راه های مختلفی داریم. همانطور که می دانید بیشترین آب مصرفی انسان مربوط به بخش کشاورزی می شود. به همین دلیل برای صرفه جویی در مصرف آب روش های مختلفی ابداع شده است. یکی از شیوه های کاهش مصرف آب، استفاده از کنترلر های آبیاری اتوماتیک است. سیستم های آبیاری هوشمند می توانند از هدر رفت آب چه در مقیاس های کوچک مانند باغچه های خانه ها و چه مقیاس های بزرگ مانند زمین های کشاورزی جلوگیری کنند. برای اینکه بیشتر با کنترلر آبیاری اتوماتیک آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

کنترلر آبیاری اتوماتیک چیست؟

سیستم های آبیاری هوشمند در واقع آبیاری زمین را بر اساس شرایط آب و هوایی محلی تنظیم می کنند. مثلا اگر در ناحیه شما باران خوبی آمده باشد، سیستم آبیاری هوشمند آبیاری را کاهش می دهد یا به طور کامل متوقف می کند تا از مصرف بیش از اندازه آب جلوگیری شود. یک کنترلر آبیاری اتوماتیک معمولا به شبکه داده آب و هوای محلی شما متصل می شود تا داده های مربوطه را دریافت کند.

کنترلر آبیاری هوشمند میزان آبیاری زمین شما را کنترل می کند. معیار میزان آبیاری زمین بر اساس معیار هایی که شما برای سیستم تعریف می کنید، تعیین می شود. این کار برای صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها بسیار مفید است. اگر بتوانید معیار های مناسبی را برای سیستم تعریف کنید، زمین و باغ سالم تری نیز خواهید داشت. البته برای تنظیم آن بهتر است که از یک متخصص این حوزه کمک بگیرید تا باغ شما دچار مشکل آبیاری بیش از حد یا کمبود آن نشود.

کنترلر آبیاری اتوماتیکیک کنترلر آبیاری اتوماتیک به نحوی طراحی می شود که بتوانید از طریق یک برنامه هوشمند به کمک رایانه یا تلفن همراه به آن دسترسی داشته باشید و نحوه آبیاری آن را در هر مکانی کنترل کنید. همچنین بسته به نوع کنترلر آبیاری هوشمندی که خریداری کرده اید، سیستم ممکن است سنسور های مختلفی مانند دبی سنج و سایر فناوری های هوشمند داشته باشد که شما را از وجود هر گونه نشتی یا مشکل در سیستم آبیاری مطلع کند.

یک کنترل کننده آبیاری هوشمند داده های ارائه شده در زمینه آب و هوا را بررسی می کند و از طریق معیار هایی که کاربر برای آن تعریف کرده است، باغ یا زمین را آبیاری می کند. برای مثال یک کنترلر آبیاری اتوماتیک معمولی به شیوه زیر کار می کند:

  • در صورتی که بارندگی بیش از 10 میلی لیتر باشد، آبیاری متوقف شود.
  • در صورتی که بارندگی بیش از 5 میلی لیتر باشد، آبیاری تا 50 درصد کاهش یابد.
  • اگر دمای محیط بیش از 35 درجه سانتی گراد باشد، آبیاری تا 25 درصد افزایش یابد.
  • در صورتی که پیش بینی شده باشد باد سرعتی بیش از 50 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت، آبیاری متوقف شود.

این مثال ها برخی از مواردی هستند که کاربر می تواند برای تنظیم کنترلر آبیاری هوشمند به کار بگیرد.

مزایای استفاده از کنترلر آبیاری هوشمند

  1. مزایای استفاده از کنترلر آبیاری هوشمندصرفه جویی در زمان

همه ما در زندگی مشغله هایی داریم که رسیدگی به همه آن ها بسیار وقت گیر است. به همین دلیل اکثر ما زمان کافی برای انجام کار هایی مانند آبیاری سنتی باغچه یا باغ خود را نخواهیم داشت. در این زمان بهترین کار استفاده از سیستم های آبیاری هوشمند است. شما می توانید به کمک کنترلر های آبیاری هوشمند باغ یا زمین خود را به صورت خودکار را به صورت هفتگی، دو هفته یک بار، ماهانه یا هر زمان که خودتان صلاح می دانید تنظیم کنید. این تنظیم در مصرف زمان شما صرفه جویی می کند؛ زیرا دیگر نیازی نخواهید داشت که برای آبیاری به باغ یا زمین خود سر بزنید.

  1. کاهش مصرف آب

علاوه بر این ها استفاده از کنترلر آبیاری اتوماتیک مزایای دیگری نیز دارد. از آن جایی که کنترلر آبیاری را بر اساس داده های آب و هوای محلی و معیار های شما تنظیم می کند، میزان مصرف آب خود را حداقل تا 20 درصد کاهش می دهید. این کار نه تنها برای طبیعت مفید خواهد بود، بلکه به شما در صرفه جویی در هزینه هایتان نیز کمک می کند.

  1. رشد بهتر گیاهان

مزیت بعدی به رشد بهتر گیاه مربوط می شود. شما با کنترلر آبیاری اتوماتیک میزان آبی را که گیاه دریافت می کند به طور دقیق تنظیم می کنید. همانطور که می دانید آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد معمول می تواند به گیاه شما آسیب بزند؛ زیرا اکثر گیاهان ریشه کم عمقی دارند و کم آبی یا آبیاری بیش از حد می تواند به آن ضرر های جبران ناپذیری بزند. هنگامی که گیاه شما آب به اندازه کافی دریافت کند، بهتر رشد خواهد کرد و به تبع نیز محصولات بهتری خواهد داشت.

  1. کنترل دستگاه با برنامه های ویندوز و تلفن همراهکنترل دستگاه با برنامه های ویندوز و تلفن همراه

مزیت بعدی استفاده از کنترلر آبیاری اتوماتیک دسترس پذیری آن است. اکثر کنترلر های آبیاری هوشمند برنامه مخصوص یا نسخه کنترل تحت وب دارند. به همین دلیل شما می توانید با استفاده از تبلت، تلفن هوشمند یا رایانه خود از هر جای دنیا سیستم آبیاری خود را کنترل کنید و عملکرد آن را تحت نظر داشته باشید.

علاوه بر این ها کنترلر های آبیاری هوشمند قابلیت های مختلف و اضافی زیادی دارند. برای مثال برخی از این امکانات شامل مواردی مانند نظارت بر جریان، متوقف کردن فوری آبیاری در صورت وجود مشکل، ارسال هشدار های ایمیلی یا پیامکی در صورت نشت و شکستگی لوله و همچنین اعلام هشدار در صورت سیم کشی معیوب در سیستم می شوند. اس ام اس کنترلر های صنعتی در صنعت آبیاری کاربرد گسترده ای دارند.

نتیجه گیری

فرآیند آبیاری زمین و باغ، کاری وقت گیر و نسبتا سخت است؛ زیرا باید قبل از آبیاری عوامل مختلفی در نظر گرفته شوند تا آب کافی و مناسب به گیاه برسد. یکی از روش هایی که به کمک آن می توان آب کافی به گیاه رساند، استفاده از کنترلر آبیاری اتوماتیک است. به کمک این کنترلر ها می توانید باغ و زمین خود را حتی بدون اینکه نیاز باشد به آن سر بزنید، آبیاری کنید. همچنین با تعریف معیار های مختلف برای کنترلر، آبیاری بهتری نیز خواهید داشت و در زمین و مزرعه شما بازدهی بهتری ایجاد می شود. دستگاه دزدگیر و SMS کنترلر هوشمند لگزو مدل SC302 یکی از دستگاه های همه کاره است که در صنعت آبیاری استفاده می شود. همچنین می توانید اپلیکیشن مربوط به این دستگاه را نیز بر روی گوشی خود نصب کنید. لینک دانلود اپلیکیشن:

برنامه لگزو SC301 و SC302 – دانلود | کافه بازار