پرش لینک ها
کنترل چند لامپ

راهنمای کنترل چند لامپ از چند نقطه

گاهی اوقات نیاز است که یک لامپ را از چند مکان مختلف در خانه روشن و خاموش کنید یا امکان کنترل چند لامپ از چند نقطه خانه را برای خودتان پدید آورید. مخصوصا لامپ هایی که در اتاق خواب شما قرار دارند، نیاز به یک کلید کنترل نزدیک تخت خواب، جهت خاموش و روشن کردن آن و یک کلید سمت درب خروجی دارند تا کار شما را بسیار آسان سازند. تصور کنید داخل آشپزخانه هستید و از روی حواس پرتی، لامپ آن را روشن می گذارید. سپس به اتاق خواب می روید و قصد خوابیدن دارید، اما چراغ روشن آشپزخانه اذیتتان می کند. در این شرایط باید دوباره از جا بلند شوید و به آشپرخانه برگردید که اصلا کار آسانی نیست. در ادامه مطلب، کنترل چند لامپ از چند نقطه را بررسی خواهیم کرد تا مشکل شما در این باره، به طور کامل حل شود و آسایش به خانه هایتان بازگردد.

 

نحوه کنترل لامپ از دو نقطه

نحوه کنترل لامپ از دو نقطه

برای آموزش کنترل چند لامپ از چند نقطه، نیاز است، ابتدا کنترل از دو نقطه در منزل را بررسی کنیم که توسط یک مدار ساده صورت می گیرد و در ادامه تعداد نقاط را افزایش خواهیم داد.

توجه: اگر دارای تخصص کافی نیستید، کار کردن با برق می تواند بسیار خطرناک باشد. لطفا از یک متخصص در این خصوص کمک بگیرید.

برای شروع این کار ابتدا مواد لازم را تهیه کنید.

  • مواد لازم: یک لامپ، دو عدد کلید تبدیل
  • طرز تهیه مدار: مانند تمام کلید های معمولی و نرمال، ابتدا یک سیم فاز از فیوز خارج می شود تا به یکی از کلید های تبدیلمان وصل شود. در کلید تبدیلی که صحبتش را کردیم، سه پیچ وجود دارد که دو تای آن ها رنگشان یکسان است و سومی حدودا مسی رنگ بوده و رنگش با دو مورد دیگر کاملا متفاوت است.

دو پیچی که در بالا ذکر کردیم، باید به دو پیچ هم رنگ کلید تبدیل دوم متصل شوند. یادتان باشد در یافتن رنگ ها دقت کافی را داشته باشید. اما حالا نوبت به یک پیچ متفاوت در کلید تبدیل دوم ‌می رسد. آن پیچ متفاوت را برای کنترل چند لامپ از چند نقطه ، لازم است به لامپ خود وصل کنید و در نهایت یک سیم نول (یک سیم مخصوص و مهم در برق کشی ساختمان) را به فیوز یا کنتور خود متصل کنید تا در نهایت مدار خود را بسازید و می توانید لامپ خود را از دو نقطه، با استفاده از دو کلید روشن و خاموش کنید.

نحوه کنترل کردن لامپ از چند نقطه (سه نقطه به بالا)

کنترل لامپ از سه نقطه

در مطالب بالا، به طور کامل کنترل کردن لامپ از دو نقطه را توضیح دادیم که توسط کلید تبدیل صورت می گرفت، اما زمانی که تعداد نقاط ما افزایش می یابد، دیگر کلید تبدیل کارساز نیست و ما به یک کلید صلیبی جهت کنترل چند لامپ از چند نقطه ، احتیاج داریم.

کنترل لامپ از سه نقطه

کنترل لامپ از سه نقطه

  • مواد لازم: یک کلید صلیبی را در وسط و دو کلید تبدیل را در اطراف آن قرار دهید.
  • طرز کار: در ادامه مطلب کنترل چند لامپ از چند نقطه ، لازم است که از فیوز یا کنتور، یک نول به لامپ مورد نظر وصل کنید و یک فاز باید به یکی از کلید های تبدیل متصل شود. این فاز باید به ورودی آن که اغلب یک پیچ طلایی تنها است، متصل شود و خروجی آن که دو پیچ نقره ای می باشد، باید به طور مستقیم به کلید صلیبی متصل گردد (که دارای دو پیچ است) و در نهایت دو پیچ سمت دیگر کلید صلیبی شما، باید به کلید تبدیل بعدی متصل شود تا در نتیجه آخرین پیچ که یک پیچ طلایی و تنها است از کلید تبدیل آخر به لامپ وصل شود تا کار به اتمام برسد و به کنترل چند لامپ از چند نقطه دست یابید.

نکته: کلید های صلیبی ممکن است دارای ورودی طلایی و خروجی نقره ای باشد یا ممکن است به طور کلی تمام پیچ هایش تک رنگ باشند، این وظیفه متخصص این کار است که ارتباط و نحوه وصل آن ها را امتحان کند و یاد بگیرد.

 

کنترل لامپ از چهار نقطه

کنترل لامپ از چهار نقطه

  • مواد لازم: برای کنترل لامپ از چهار نقطه، نیاز به دو عدد کلید صلیبی و دو عدد کلید تبدیل داریم که هر دو کلید صلیبی ما باید در نقطه وسط قرار بگیرند تا کار اتصال را به خوبی انجام دهند. نحوه اتصال، درست مانند سه نقطه صورت می گیرد، تنها باید یک کلید صلیبی را میان کلید های تبدیل اضافه کنید. به طور کلی هر چه نقاط کنترل ما افزایش می یابد، یک کلید صلیبی میان کلید های تبدیلمان اضافه می گردد.

نکته: توجه داشته باشید که برای کنترل چند لامپ از چند نقطه ؛ کلید های صلیبی باید در وسط کار یا مدار قرار بگیرند و دو کلید تبدیل در سمت راست و چپ آن ها باشند تا اتصال به خوبی برقرار شود.

نحوه کنترل دو لامپ با یک کلید

نحوه کنترل دو لامپ با یک کلید

 در ادامه نحوه کنترل چند لامپ از چند نقطه ، لازم است به کنترل دو لامپ از یک نقطه نیز اشاره شود که مدار بسیار ساده ای دارد. برای این کار ما به یک کلید دو پل نیاز داریم که یک سیم از کنتور یا فیوز به آن وصل می گردد و سپس آن کلید باید به دو لامپ مورد نظرمان متصل شود. لامپ ها نیز توسط یک نول به یکدیگر متصل می شوند و در نهایت به فیوز یا کنتور، جهت برقراری اتصال، وصل می شوند تا به این ترتیب یک لامپ را به راحتی با دو کلید مدیریت کنید.

برای کنترل چند لامپ از چند نقطه ، باید ذکر شود که جهت هوشمندسازی، راحتی و آسایش شما در منزلی که سکونت دارید، شاید نیاز باشد که لامپ ها را از چند نقطه متفاوت کنترل کنید. این مسئله را بهتر است با برق کار و فرد متخصص در میان بگذارید. تا او با تخصص و مهارت خود، به شما در این راستا کمک کند و مشکل شما را حل کند. اگر تخصص کافی را ندارید، اصلا به سمت این کار نروید. برای دریافت مشاوره در این زمینه و همچنین کسب اطلاعات بیشتر درباره هوشمند سازی خانه های خود به سایت لگزو مراجعه کنید.

پیام بگذارید