پرش لینک ها
انواع سنسور تشخیص حرکت

انواع سنسور تشخیص حرکت

برای افزایش امنیت خانه و سایر مکان های مهم راه های مختلفی را می توان امتحان کرد. یکی از بهترین راه ها استفاده از سنسور های تشخیص حرکت است. این سنسور ها می توانند در صورت ورود غیر قانونی افراد به حریم شما به سرعت شما را مطلع سازند. با پیشرفت تکنولوژی، امروزه سنسور های تشخیص حرکت بسیار زیادی ساخته شده اند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. در این مقاله انواع سنسور تشخیص حرکت نام برده شده و هر کدام از آن ها در مواردی مجزا توضیح داده شده است.

سنسور حرکتی چیست؟

سنسور حرکتی در واقع وسیله ای است که می تواند هر حرکتی را در یک محدوده خاص تشخیص دهد. شما می توانید انتخاب کنید که حسگر یک محدود بزرگ یا فقط ناحیه جلوی خود را به صورت خطی اسکن کند. در واقع ناحیه ای حسگر تحت نظر می گیرد، کاملا بستگی به انتخاب شما دارد. حسگر های حرکتی معمولا در اطراف ساختمان و برای تشخیص حرکت در شب استفاده می شود.

بیشتر مدل های سنسور تشخیص حرکت معمولا توانایی تشخیص حرکت اجسام از فاصله حداقل 2 متر تا حداکثر 21 متر را دارند. البته در صورتی که نیاز داشته باشید می توانید مدل هایی را خریداری کنید که قادر اند فواصل دور تر را نیز تشخیص دهند. از مدل های مختلف سنسور حرکتی می توان به مدل های نوری، مادون قرمز و امواج رادیویی اشاره کرد که هر کدام برای موقعیت های خاصی مناسب هستند.

انواع سنسور تشخیص حرکت

انواع سنسور تشخیص حرکتدر این قسمت قصد داریم هر کدام از انواع سنسور تشخیص حرکت را به همراه کارکردشان برایتان ارزیابی کنیم.

  • سنسور های حرکت نوری

مدل های نوری از میان انواع سنسور تشخیص حرکت ، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این حسگر ها به یک منبع نوری مجهز هستند که نقطه ای از نور را بر روی چیزی یا سطحی روشن می کند. هنگامی که این نور به آرایه حسگر های نوری و لنز منعکس می شود، در یک میدان دید خاص حرکت می کند. ورود هر جسمی به میدان تابش آن حسگر را به صدا در می آورد.

  • سنسور های حرکتی مادون قرمز

حسگر های مادون قرمز با گرما کار می کنند؛ یعنی می توانند گرمای بدن را از میان گرما های دیگر در ناحیه ای که پوشش می دهند، تشخیص دهند. حسگر های مادون قرمز با تشخیص گرما می توانند هر جسم متحرکی را در ناحیه دید خود شناسایی کنند و در صورت ورود فرد غیر مجاز به سرعت دوربین مداربسته و زنگ هشدار را فعال کنند.

  • سنسور های امواج رادیویی

یکی دیگر از انواع سنسور تشخیص حرکت سنسور های امواج رادیویی هستند که با فرکانس رادیویی کار می کنند. این حسگر ها می توانند سیگنال های مایکروویو را برای محافظت از یک اتاق یا ساختمان در سطوح مختلف پخش کنند. در هر صورت اگر امواج رادیویی خاموش شوند یا در هنگام برگشت آن ها به حسگر مشکلی پیش بیاید، حسگر چراغ، دوربین امنیتی و زنگ هشدار فعال می شود و افراد را از حضور فرد بیگانه مطلع می کند.

از سنسور های حرکتی در چه مکان هایی استفاده می کنند؟

مکان سنسور تشخیص حرکتاز انواع سنسور تشخیص حرکت در مکان های گوناگون و بسیاری استفاده می شود؛ زیرا آن ها برای تامین امنیت یک مکان بسیار مفید هستند و می توانند مانند سیستم های امنیتی، چراغ ها و دوربین های مداربسته عمل کنند. این حسگر ها می توانند هنگامی که یک فرد به اندازه کافی نزدیک محوطه ای شود، او را تشخیص دهند. حسگر دوربین های امنیتی و آلارم امنیتی را به محض شناسایی فرد بیگانه فعال می کند.

امروزه از انواع سنسور تشخیص حرکت در فناوری های مختلف مانند درب های اتوماتیک، برخی از مدل های خاص گوشی های هوشمند، کنسول های بازی و … استفاده می کنند. یکی از رایج ترین کاربرد های حسگر های حرکتی در سیستم های ایمنی روشنایی است. آشکار کننده های حرکت به دلایل امنیتی معمولا در سیستم های روشنایی ایمنی و اضطراری به کار گرفته می شوند. هنگامی که یک فرد از منطقه تحت نظارت عبور کند، حسگر پس از تشخیص فرد به سرعت نورافکن را روشن می کند. استفاده از این حسگر ها معمولا به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی است؛ زیرا نورافکن تنها زمانی روشن می شود که حسگر حضور فرد را تشخیص دهد.

سنسور های حرکتی چگونه کار می کنند؟

نحوه کار کردن سنسور حرکتینحوه عملکرد انواع سنسور تشخیص حرکت در هر نوع متفاوت است. نحوه عملکرد هر کدام از حسگر ها به این صورت است:

  • سنسور های فعال

سنسور های فعال دارای مکانیسمی هستند که امواج یا سیگنال ها را در یک منطقه مانند اتاق ارسال می کنند. این دسته از سنسور ها هنگامی که در راه برگشت امواج یا سیگنال هایشان مشکلی پیش بیاید، حرکت را تشخیص می دهند و به سرعت سیستم امنیتی را فعال می کنند. معمولا از این مدل برای فعال کردن درب های اتوماتیک در مراکز خرید استفاده می شود.

  • سنسور RIP

سنسور های RIP از یک حسگر مادون قرمز غیر فعال استفاده می کنند. این مدل از سنسور ها به کمک چراغ های تشخیص حرکت می توانند حضور فرد را تشخیص دهند. این مدل نسبت به مدل های فعال ارزان تر است و انرژی کمتری مصرف می کند.

  • سنسور های ترکیبی

سنسور های ترکیبی همان طور که از نامشان پیداست، از چندین نوع حسگر و فناوری برای تشخیص حرکت استفاده می کنند. این نوع از حسگر ها همیشه درست و دقیق عمل نمی کنند و ممکن است در حین استفاده از آن ها چندین دفعه هشدار های نادرست دریافت کنید. همچنین مصرف منابع آن ها نیز نسبتا بالاست.

نتیجه گیری

افزایش امنیت مکان های مهم مانند مغازه یا خانه شما کار چندان دشواری نیست. یکی از راه های بسیار خوبی که برای این کار می توانید امتحان کنید، استفاده از حسگر های حرکتی است. حسگر های حرکتی می توانند به سرعت حضور افراد متفرقه را در محل مورد نظر شما تشخیص دهند و سیستم هشدار را به صدا در بیاورند. در این مقاله انواع سنسور تشخیص حرکت را به همراه نحوه عملکردشان توضیح دادیم و بیان نمودیم که از این حسگر ها بیشتر در چه مکان هایی استفاده می شود.