پرش لینک ها
سنسور ضربه یا شک سنسور

سنسور ضربه یا شک سنسور چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند. تقریبا در تمامی وسایلی که امروزه استفاده می کنیم نوعی سنسور به کار رفته است که وظیفه خاص خود را دارد. یکی از سنسور هایی که احتمالا اسم آن به گوشتان خورده است، سنسور ضربه یا شک سنسور است. سنسور های ضربه از سیستم های امنیتی گرفته تا وسایل نقلیه کاربرد های متفاوتی دارند. برای این که بیشتر با سنسور های ضربه آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد این نوع از سنسور ها و کاربردشان توضیح خواهیم داد. شما برای خرید انواع سنسور می توانید به اپلیکیشن لگزو مراجعه کنید.

سنسور ضربه یا شک سنسور چیست؟

سنسور های ضربه یا شک سنسور دسته از سنسور های اینرسی هستند که از دو بخش شتاب سنج و سنسور های ارتعاش تشکیل شده اند. به کمک این دو سنسور، سنسور ضربه می تواند ضربه های ناگهانی یا لرزش شدید را به سرعت تشخیص دهد.

کاربرد های سنسور ضربه

سنسور های ضربه در موقعیت های مختلف برای کاربرد های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از کاربرد های آن ها عبارتند از:

  • تشخیص ضربه

همان طور که از اسم سنسور نیز پیدا است، اولین کاربرد آن تشخیص ضربه است. یک سنسور ضربه یا شک سنسور در سیستم های مختلف برای تشخیص ضربه استفاده می شود. برای مثال در یک سیستم که با استفاده از ضربه انگشتان کار می کند، از سنسور تشخیص ضربه استفاده می کنند.

  • سنسور ضربه یا شک سنسورحفاظت از میکرو درایو

دومین کاربرد رایج سنسور های ضربه حفاظت از میکرو درایو ها است. این سنسور در لپ تاپ ها و تقریبا تمامی دستگاه های قابل حملی که از درایو دیسک استفاده می کنند، به کار گرفته می شود. برای مثال بسیاری از لپ تاپ ها از سنسور ضربه یا شک سنسور استفاده می کنند تا بتوانند اتفاقاتی مانند سقوط آزاد یا ضربه های ناگهانی به دستگاه را تشخیص دهند. کاربرد سنسور ضربه در دستگاه های دارای میکرو درایو به این شکل است که هنگامی که وسیله ضربه یا سقوط آزاد را تشخیص می دهد، به سرعت از خواندن و نوشتن دیسک جلوگیری می کند تا امکان آسیب رسیدن به هارد و اطلاعات درون آن به حداقل برسد. همچنین برخی از دستگاه ها ممکن است که بعد از تشخیص سقوط آزاد یا ضربه به طور کامل دستگاه و هارد درایو را خاموش کنند.

  • حمل و نقل و جابجایی

سنسور های شک در سیستم های حمل و نقل برای جابجایی وسایلی که نسبت به ضربه حساس هستند به کار برده می شوند. به کمک این سنسور می توان احتمال آسیب به جسم را به حداقل رساند. همچنین به کمک این سنسور می توان در صورت بروز حادثه برای محموله زمان وقوع آسیب را ثبت کرد.

  • سیستم های امنیتی خودرو

کاربرد بعدی سنسور های ضربه در سیستم های امنیتی خودرو است. اگر حسگر های ضربه خودرو تشخیص دهند که به خودرو ضربه ای غیر معمول وارد شده است یا کسی قصد ورود به آن را دارد، آژیر خطر و دزدگیر ماشین به سرعت به صدا در می آیند.

  • سیستم های امنیتی

علاوه بر خودرو ها، حسگر های شک می توانند در سیستم های ضد سرقت، دستگاه های خودپرداز (ATM) و یا گاوصندوق ها به کار برده شوند تا امنیت آن ها افزایش یابد.

انواع سنسور های ضربه

سنسور ضربهسنسور های ضربه یا شک سنسور دارای مدل های مختلفی با کاربرد های مختلف هستند. در ادامه برخی از آن ها را نام خواهیم برد:

  • سنسور های پیزوالکتریک

اولین و رایج ترین مدل از سنسور ضربه یا شک سنسور مدل های پیزوالکتریک هستند. مدل های پیزوالکتریک به دلیل استحکام و سازگاری بالای خود شناخته می شوند و یکی از پرکاربرد ترین مدل های سنسور شک هستند. نحوه کار پیزوالکتریک نیز ساده است. در اکثر اوقات یک کریستال کوارتز یا مواد سرامیکی پلی کریستالی در سنسور وجود دارد. اثر پیزوالکتریکی در واقع به تجمع بار الکتریکی در یک ماده به دلیل تنش های مکانیکی اشاره دارد. یک سنسور شک از ماده پیزوالکتریک استفاده می کند. هنگامی که نیرویی به جسمی که سنسور شک به آن متصل است وارد می شود، ماده پیزوالکتریک به فشار واکنش نشان می دهد و آژیر را به صدا در می آورد.

  • سنسور های مقاومتی پیزو

سنسور ضربه یا شک سنسور مقاومت پیزو به مدل های پیزوالکتریک شباهت زیادی دارد. با این تفاوت که خروجی این سنسور ها به جای بار الکتریکی، مقاومت است. این سنسور ها به صورت نیمه هادی ساخته می شوند و هر مدار مقاومت جداگانه ای برای اندازه گیری مقاومت دارد. همچنین هر محور دارای چندین پیزورزیستور است که با اعمال نیرو مقدار مقاومت خود را کاهش می دهد. سنسور های ضربه پیزورزیستیو که برای اندازه گیری ضربه ساخته می شوند، طراحی خاصی دارند که باعث می شود کرنش سنج های نیمه هادی برای پایداری داشته باشند. سنسور های مقاومتی پیزو به گونه ای طراحی می شوند که برای استفاده طولانی مدت مناسب باشند؛ اما یکی از مشکلاتی که سنسور ضربه یا شک سنسور مقاومتی پیزو دارد، احتمال ارتعاش شوک است. شوک هایی که فرکانسی بیشتر از ارتعاشات یا نیرو های معمولی داشته باشند، باعث می شود سنسور خوانش های غیر عادی بالایی را ثبت کند. این سبب می شود تا سنسور در دراز مدت آسیب ببیند.

  • سنسور های استرین گیج

سنسور های شک مقاومتی پیزو و پیزوالکتریک امکان خطا دارند و ممکن است که گاهی اوقات نتوانند به خوبی میزان ضربه را اندازه گیری کنند و تشخیص دهند. به همین دلیل برای مکان هایی که به سنسور های دقیق نیاز است، از سنسور های استرین گیج استفاده می کنند. سنسور های استرین گیج دقت بالایی دارند.

جمع بندی

سنسور های ضربه از جمله سنسور های پرکاربردی هستند که در وسایل مختلف از جمله لپ تاپ ها و به خصوص سیستم های امنیتی از جمله سیستم های امنیتی خودرو به کار برده می شود. سنسور های ضربه دارای مدل های مختلفی هستند که هر کدام از مدل ها با ویژگی های خاص خود همراه است. برای آشنایی بیشتر با سنسور ضربه یا شک سنسور، در این مقاله تلاش کردیم تا درمورد تمامی نکاتی که لازم است در رابطه با این سنسور ها بدانید توضیح بدهیم.