پرش لینک ها
دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچ

لزوم استفاده از دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچ

قارچ ها یکی از مواد غذایی خوشمزه و محبوب هستند که در بسیاری از غذا ها استفاده می شوند. بسیاری از افراد از راه پرورش قارچ کسب درآمد می کنند و بعضی به عنوان کسب و کار خانگی، قارچ پرورش می دهند. رطوبت و دما دو عامل مهم در پرورش قارچ هستند و بدون این دو عامل، رشد قارچ میسر نیست. ما در این مقاله اهمیت دو عامل رطوبت و دما را در پرورش قارچ بررسی می کنیم و به معرفی دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچ می پردازیم.

چرا رطوبت و دما در پرورش قارچ اهمیت دارند؟

دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچرطوبت یکی از عوامل مهم در کشت قارچ است که بر رشد و نمو قارچ تاثیر بسزایی دارد. برای به وجود آمدن برآمدگی های کوچکی که به قارچ تبدیل می شوند، به رطوبت بالایی نیاز است. همچنین قارچ ها برای رشد و تبدیل شدن به قارچ بالغ، به رطوبت نیاز دارند. رطوبت پایین رشد آن ها را متوقف یا ناقص می کند و باعث تغییر رنگ می شود. اگر از قارچ با سطح رطوبت مناسب نگهداری شود، بزرگ تر خواهد شد و عمر طولانی تری خواهد داشت. قارچ ها برای رشد به شرایط خاصی نیاز دارند و دما یکی دیگر از عواملی است که در رشد قارچ تاثیرگذار است. در ادامه به این عامل بیشتر می پردازیم.

میزان رطوبت و دمای مناسب در سالن قارچ

میزان رطوبت و دمای مناسب در سالن قارچمیزان رطوبت قارچ ها به بزرگی سالن قارچ، نوع قارچ و منطقه کشت قارچ بستگی دارد. به هر حال سطح رطوبت مناسب قارچ بین 80 تا 90 درصد است. اگر سطح رطوبت کمتر باشد، قارچ ها خشک می شوند و دیگر رشد نمی کنند. اگر سطح رطوبت بیشتر باشد، کپک ها و سایر میکروارگانیسم های مضر بر روی قارچ ایجاد می شوند. درست مانند رطوبت، دما نیز به شرایط زیادی بستگی دارد. محدوده ایده آل برای رشد قارچ 18 تا 23 درجه سانتی گراد است. حفظ دما اهمیت بالایی دارد؛ زیرا کوچک ترین تغییرات دما نیز بر سرعت رشد و کیفیت قارچ نقش دارد.

کنترل دما در تمام مراحل رشد قارچ اهمیت دارد. در مرحله اول که معمولا دو تا سه هفته طول می کشد، باید دما بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد باشد. در این مرحله میسلیوم (بخش رویشی قارچ) تشکیل می شود. بعد از تشکیل شدن میسلیوم، بهتر است دما بین 16 تا 18 درجه سانتی گراد باشد.

اگر دما خیلی پایین باشد، زمان تشکیل میسلیوم بسیار طولانی می شود یا حتی میسلیوم تشکیل نمی شود. میسلیوم بخشی از بدن زنده قارچ است و گرما باعث زنده ماندن و رشد آن می شود. اگر دما پایین باشد، رشد میسلیوم متوقف می شود.

هنگامی که دما بیش از حد بالا رود، قسمت رویشی قارچ آسیب می بیند و رشد قارچ با اختلال یا توقف مواجه می شود. دمای زیاد موجب کم آبی شدید قارچ می شود و بافت و طعم محصول نهایی دچار مشکل می شود. گرما رشد باکتری و قارچ های مضر را افزایش می دهد که باعث خراب شدن قارچ می شود.

همچنین دمای بالا بر کیفیت محیط رشد قارچ تاثیر می گذارد. گرما محیط را خشک می کند و رشد قارچ کند خواهد شد. البته باید به این اشاره کنیم که انواع مختلف قارچ ها به محدوده دمایی خاصی برای رشد نیاز دارند. اگر در پرورش قارچ تازه کار هستید، بهتر است به دمای مطلوب چند نوع قارچ اشاره کنیم:

  • قارچ صدفی: 21 تا 30 درجه سانتی گراد
  • قارچ گانودرما: 21 تا 27 درجه سانتی گراد
  • قارچ شیتاگه: 10 تا 27 درجه سانتی گراد

آشنایی با دستگاه کنترل دما و رطوبت

آشنایی با دستگاه کنترل دما و رطوبتدر سال های اخیر، شاهد گسترش استفاده از سنسور های دما و رطوبت در زمینه های مختلف هستیم.

برای اندازه گیری میزان رطوبت، بهتر است از دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچ استفاده کنید. بسیاری از این دستگاه ها به یک سنسور مجهز هستند که سطح رطوبت را در سالن قارچ کنترل و تنظیم می کنند. این دستگاه ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ موجود هستند. سنسور های دیجیتال دقیق تر هستند و خواندن اعداد روی آن ها آسان تر است؛ اما سنسور های آنالوگ ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند.

علاوه بر این، بهتر است دستگاه را در یک محیط مناسب رشد قرار دهید. در بهترین حالت، بهتر است دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچ را در بستر رشد قارچ قرار دهید تا میزان رطوبت دقیق تر نشان داده شود. هنگامی که سنسور را در محل موردنظر قرار دادید، به طور دقیق از رطوبت آگاه خواهید شد و در صورت کاهش و افزایش این عامل، اقدامات لازم را انجام خواهید داد. با نظارت و تنظیم سطح دما و رطوبت، محیطی بهینه برای رشد قارچ فراهم خواهد شد.

معرفی دستگاه SMS کنترلر لگزو مدل SC301

معرفی دستگاه SMS کنترلر لگزو مدل SC301دستگاه SMS کنترلر لگزو مدل SC301 یک دستگاه همه کاره است که با استفاده از آن می توانید چندین کار انجام دهید. این دستگاه کاربرد های زیادی در آپارتمان ها، اداره ها، کشاورزی و گلخانه ها، مرغداری، اتاق سرور، سیستم های ماینر و … دارد. همچنین شما می توانید برای کنترل میزان دما و رطوبت در سالن قارچ، از این دستگاه استفاده کنید. شما می توانید این دستگاه را از طریق اپلیکیشن لگزو کنترل کنید و در هر لحظه بر میزان دما و رطوبت نظارت داشته باشید. لینک دانلود اپلیکیشن:

https://cafebazaar.ir/app/ir.legzo.smscontrol

نتیجه گیری

رطوبت یکی از عوامل اساسی در پرورش قارچ است؛ زیرا رشد و نمو قارچ به آن بستگی دارد. رطوبت موردنیاز برای کشت قارچ حدود 80 تا 90 درصد است. با استفاده از دستگاه هایی مانند دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچ پرورش قارچ را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و قارچ های سالم تر و ماندگار تری داشته باشید. یکی دیگر از چالش ها در هنگام نگهداری قارچ، حفظ حرارت و دماست. اگر می خواهید قارچ به خوبی رشد کند، باید دما را بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید. برای ثابت نگاه داشتن دما و رطوبت، بهتر است از دستگاه کنترل دما و رطوبت سالن قارچ استفاده کنید. سنسور های این دستگاه ها میزان رطوبت و دما را به شما نشان می دهند و با اتصال به دیگر قسمت های سالن، دما و رطوبت را کنترل می کنند.