پرش لینک ها
تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی

نحوه تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی

کنترل رطوبت یکی از مهم ترین بخش های جوجه کشی است؛ چرا که جوجه ها نسبت به دما و رطوبت نامناسب بسیار حساس هستند و امکان تلف شدن آن ها حین جوجه کشی وجود دارد. به همین دلیل است که تنظیم دما رطوبت دستگاه جوجه کشی در حد استاندارد می تواند شانس موفقیت فرآیند جوجه کشی را تا حد زیادی افزایش دهد. برای این که بتوانید رطوبت دستگاه جوجه کشی را در حد استاندارد تنظیم کنید، راه های مختلفی وجود دارد. در این مقاله به برخی از این راه ها اشاره خواهیم کرد.

ساده ترین راه ها برای تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی

برای تنظیم رطوبت دستگاه راه های مختلفی وجود دارد. برخی از بهترین و ساده ترین این راه ها عبارتند از:

  • اطلاع داشتن از سطح رطوبت ایده آل

اولین قدم برای این که بتوانید رطوبت را در سطح مناسبی تنظیم کنید، این است که بدانید که چه میزان رطوبتی برای دستگاه جوجه کشی شما مناسب است. میزان رطوبت ممکن است بسته به شرایط و محیطی که در آن جوجه کشی می کنید متفاوت باشد؛ اما به طور کلی تخم مرغ معمولا به رطوبت 50 تا 55 درصد نیاز دارد. در طول 18 روز اول جوجه کشی و در طول سه روز آخر نیز بهتر است رطوبت دستگاه چیزی بین 65 تا 75 درصد باشد.

  • استفاده از رطوبت سنج

یکی از مهم ترین کار ها برای تنظیم دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی استفاده از رطوبت سنج های دقیق است. رطوبت سنج باید داخل دستگاه جوجه کشی قرار بگیرد تا بتواند رطوبت داخل دستگاه را به خوبی اندازه گیری کند. سعی کنید رطوبت سنجی که انتخاب می کنید از برند مطمئن و قابل اطمینانی باشد تا بعدا با مشکل مواجه نشوید.

  • تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشیاضافه کردن آب به دستگاه جوجه کشی

راه بعدی برای تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی استفاده از آب است. در صورتی که نیاز دارید رطوبت داخل دستگاه را افزایش دهید، می توانید کمی آب به دستگاه اضافه کنید. اکثر دستگاه های جوجه کشی دارای یک مخزن یا کانال مخصوص هستند که می توانید آن ها را با آب پر کنید. با پر کردن این مخزن رطوبت داخل دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. البته قبل از انجام این کار حتما دستور العمل های سازنده را برای اضافه کردن آب به دستگاه و بالا بردن رطوبت مطالعه کنید تا هیچ تداخلی در عملکرد دستگاه ایجاد نشود.

  • تنظیم دستگاه تهویه

از دیگر راه های تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی می توان به استفاده از دستگاه های تهویه اشاره کرد. استفاده از دستگاه تهویه در داخل انکوباتور یا همان دستگاه جوجه کشی برای راحت تر کردن کار شما می تواند راه حل مناسبی باشد. نحوه کار نیز بسیار ساده است. شما می توانید با افزایش میزان تهویه دستگاه جوجه کشی رطوبت آن را کاهش دهید و با کاهش تهویه دستگاه نیز رطوبت داخل آن را بالا ببرید تا دستگاه به حد ایده آل رطوبت برای جوجه کشی در هر بازه زمانی نزدیک شود.

  • نظارت مرتب

یکی از مهم ترین کار ها برای تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی نظارت و تنظیم رطوبت به طور مرتب است. همان طور که اشاره کردیم فرآیند جوجه کشی بسیار حساس است. به همین دلیل نظارت و تنظیم مرتب رطوبت در طول فرآیند از اهمیت زیادی برخوردار است. سعی کنید حداقل یک بار در روز رطوبت دستگاه را چک کنید تا در صورت مناسب نبودن سطح رطوبت دستگاه آن را به حد استاندارد نزدیک کنید یا از یک سنسور دما و رطوبت استفاده کنید.

  • نظارت بر رطوبت دستگاهاستفاده از دماسنج لامپ مرطوب

راه حل بعدی استفاده از دماسنج های لامپ مرطوب است؛ چرا که به شما کمک می کند تا سطح رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی را بسیار دقیق بررسی کنید. دلیل پیشنهاد این نوع از دماسنج برای تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی به این خاطر است که این نوع دماسنج ها دارای فتیله ای هستند که مرطوب نگه داشته می شود و دمای هوا را هنگام تبخیر آب از طریق فتیله خود اندازه گیری می کنند. به کمک این قابلیت می توان برای محاسبه رطوبت نسبی از تفاوت بین دمای لامپ مرطوب و دمای حباب خشک دما سنج استفاده کرد.

  • استفاده از اسفنج یا پارچه

در صورتی که نمی دانید چگونه سطح رطوبت دستگاه جوجه کشی خود را از طریق مخزن مخصوص آب آن بالا ببرید، می توانید راه های ساده دیگری را امتحان کنید. یکی از ساده ترین راه ها، استفاده از اسفنج مرطوب برای کنترل رطوبت است. شما می توانید با قرار دادن اسفنج یا پارچه مرطوب در داخل دستگاه رطوبت آن را بالا ببرید؛ چرا که با توجه به دمای دستگاه جوجه کشی آب از اسفنج و پارچه به تدریج تبخیر می شود و سطح رطوبت داخل دستگاه را بالا می برد.

  • استفاده از اسفنج یا پارچه توجه به عوامل بیرونی

یکی از مهم ترین نکات برای تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی توجه به عوامل بیرونی است که می تواند روی دستگاه جوجه کشی تاثیر بگذارند. عوامل بسیار زیادی از جمله دما و رطوبت خود اتاق می تواند روی عملکرد و میزان رطوبت دستگاه جوجه کشی تاثیر بگذارد. برای این که دستگاه شما از لحاظ دما و رطوبت ثبات بیشتری داشته باشد، حتما آن را در اتاقی نگه داری کنید که دارای سطح دما و رطوبت ثابت در تمام طول روز است.

علاوه بر دمای اتاق سعی کنید به موارد دیگری که ممکن است روی دما و رطوبت اتاق تاثیر بگذارند، توجه کنید؛ برای مثال باز بودن پنجره های اتاق، سیستم تهویه، خنک کننده یا گرمایشی که برای اتاق استفاده می شود نیز می تواند روی عملکرد دستگاه جوجه کشی تاثیر بگذارد و شانس موفقیت جوجه کشی را کاهش دهد. برای کنترل دمای محیط می توانید از یک دستگاه کنترل دما از را ره دور استفاده کنید.

نتیجه گیری

فرآیند جوجه کشی فرآیندی حساس است و موفقیت آن به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. اما مهم ترین عاملی که می تواند روی شانس موفقیت شما تاثیر بگذارد، رطوبت دستگاه جوجه کشی شما است؛ چرا که جوجه ها نسبت به دما و رطوبت بسیار حساس هستند و داشتن دما و رطوبت غیر استاندارد در دستگاه باعث تلف شدن آن ها می شود. برای تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی روی میزان استاندارد راه های زیادی وجود دارد که برای آشنایی بیشتر در این مقاله برخی از ساده ترین راه ها را نام بردیم.