پرش لینک ها
سنسور چشمی و مگنت بیسیم

کاربرد سنسور چشمی و مگنت بیسیم

سنسور چشمی و مگنت بیسیم سنسور های پرکاربردی هستند که در وسایل و سیستم های امنیتی مختلف از آن ها استفاده می شود. سنسور های چشمی که به آن ها سنسور فوتوالکتریک نیز گفته می شود، می توانند با استفاده از نور وجود یا عدم وجود یک جسم را تشخیص دهند. مگنت های بیسیم نیز نوعی سنسور هستند که مغناطیس و ژئو مغناطیس تولید شده توسط آهن ربا یا جریان را تشخیص می دهند.  شما می توانید برای تهیه محصولاتی که در آن ها از سنسور چشمی و مگنت بیسیم استفاده شده است از طریق اپلیکیشن لگزو اقدام کنید.

کاربرد سنسور چشمی

سنسور چشمی یا همان سنسور های فوتوالکتریک در صنایع مختلف کاربرد دارد. برای مثال می توان از آن ها برای تشخیص وجود اجسام یا جهت گیری یک شی در خط های تولید استفاده کرد. به دلیل قابلیت تشخیص جسم از آن ها برای شمارش نیز استفاده می کنند.علاوه بر این ها، سنسور های چشمی برای متوقف کردن بسته شدن خودکار درب ها نیز به کار می روند.

بیشترین صنایعی که از سنسور چشمی استفاده می کنند، صنایع خودروسازی، مواد غذایی و صنایع حمل و نقل و جابجایی  و سیستم های امنیتی هستند و جالب است بدانید که سنسور چشمی بسته به مدل خود می تواند موادی مانند فلز، پلاستیک، چوب، شیشه و حتی مایعات را از یکدیگر تشخیص دهد.

نحوه کار سنسور چشمی

سنسور چشمی و مگنت بیسیمبرای آشنایی بیشتر با سنسور چشمی و مگنت بیسیم باید بدانید که سنسور های چشمی از یک سنسور پرتو نور استفاده می کنند که نور را از قسمتی به نام امیتر بیرون می فرستد. این پرتو نور به جسم برخورد می کند و سپس نور جمع آوری شده را به گیرنده می رساند و به این وسیله سنسور می تواند وجود یا عدم وجود اجسام را تشخیص دهد.

مدل های سنسور چشمی

سنسور چشمی و مگنت بیسیم هر دو دارای مدل های مختلفی هستند. در ادامه برخی از مدل های سنسور چشمی را نام خواهیم برد:

  • سنسور های چشمی دارای پرتو

سنسور های چشمی دارای پرتو مدل رایج سنسور های چشمی محسوب می شوند.در این سنسور ها برای این که جسم تشخیص داده شود، باید امیتر و جسم با یکدیگر در یک راستا قرار بگیرند. با این کار جسم جلوی نور را می گیرد و سنسور متوجه وجود جسم خواهد شد.

این مدل از سنسور ها دارای محدوده تشخیص بیشتری نسبت به سنسور های چشمی بازتابی هستند. دلیل رنج تشخیصی بیشتر این سنسور ها به خاطر این است که سنسور نور را فقط در یک جهت حرکت می دهد تا به جسم برسد.

  • سنسور چشمی بازتابی

مدل بعدی سنسور های چشمی، سنسور های چشمی بازتابی هستند. این سنسور نیز مانند مدل های دارای پرتو عمل می کند. نور از سنسور به سمت جسم حرکت می کند و به سنسور باز می گردد و با این فرآیند وجود جسم یا عدم وجود آن تشخیص داده می شود.

  • سنسور چشمی پراکنده

سنسور های چشمی پراکنده در کنار امیتر از یک گیرنده نیز استفاده می کنند. این مدل  سنسور ها برای این که کار کنند، به وسیله تابشگر سنسور، نور را به سمت یک جسم می فرستند تا نور از پس از برخورد به جسم دوباره به گیرنده حسگر باز گردد. هرچند مدل های پراکنده کمترین محدوده تشخیص را دارند؛ اما در برخی موارد خوب عمل خواهند کرد.

مگنت های بیسیم و مدل های مختلف آن

مگنت بیسیممگنت های بیسیم نیز درست مانند سنسور های چشمی دارای مدل های مختلف هستند و در بسیاری صنایع و سیستم ها کاربرد دارند. یکی از کاربردهای این مگنت ها در دزدگیر های بیسیم است. در ادامه برخی از مدل های آن را نام خواهیم برد.

  • مگنت های بیسیم Coiled

این مدل از مگنت های بیسیم، به عنوان ساده ترین مدل خود شناخته می شوند که می توانند تغییرات چگالی شار مغناطیسی را تشخیص دهند. مگنت های بیسیم Coiled به دلیل ساختار ساده ای که دارند، مقاومت بیشتری دارند؛ اما این نوع مگنت ها بسته به ولتاژ خروجی و سرعت تغییر شار مغناطیسی ممکن است عملکرد نادرستی داشته باشند. برای مثال در یک سیم پیچ که در آن شار مغناطیسی ثابت است و به کندی تغییر می کند، مدل های Colied نمی توانند عملکرد درستی داشته باشند.

  • مگنت های بیسیم رید

یک سوئیچ رید یک حسگر است که در آن قطعات فلزی (رید) که از هر دو طرف چپ و راست به طرف هم می ‌روند، در یک لوله شیشه ‌ای با فاصله در محل همپوشانی رید ها قرار دارند. وقتی یک میدان مغناطیسی از بیرون اعمال شود، این رید ها مغناطیسی می ‌شوند و قسمت ‌های همپوشان آن ‌ها به هم جذب خواهد شد و با هم تماس برقرار می ‌کنند، سپس سوئیچ روشن می ‌شود.

  • مگنت بیسیم هال

مگنت بیسیم هال یک دستگاه است که از اثر هال استفاده می ‌کند. «هال» از نام دکتر هال برای کشف این اثر آمده است. نحوه کارکرد این اثر بر اساس پدیده‌ ای است که این گونه عمل می کند که وقتی یک میدان مغناطیسی عمود بر جریان به جسمی که جریان در آن جاری است اعمال شود، نیروی الکتروموتور در جهت عمود بر هر دو جریان و میدان مغناطیسی ظاهر می‌شود.

وقتی یک جریان به یک نیمه ‌هادی فیلم نازک اعمال شود، یک ولتاژ متناسب با چگالی شار مغناطیسی و جهت آن توسط اثر هال خروجی داده می‌ شود. اثر هال برای تشخیص یک میدان مغناطیسی به کار می رود.

مگنت بیسیممگنت بیسیم هال می‌تواند یک میدان مغناطیسی را حتی در صورت وجود یک میدان مغناطیسی ثابت یا تغییر ناپذیر در چگالی شار مغناطیسی تشخیص دهد. بنابراین، این مگنت بیسیم کاربرد های زیادی دارد. معمولا مگنت های بیسیم دزدگیر از این مدل هستند. برای درک بهتر خوب است بدانید که از سنسور چشمی و مگنت بیسیم هال در سوئیچ‌ های بدون تماس، سنسور های زاویه و سنسور های جریان استفاده می ‌شوند. سنسور های ژئو مغناطیس با استفاده از مگنت بیسیم هال در تلفن ‌های هوشمند و دیگر صنایع به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی

سنسور چشمی و مگنت بیسیم دو سنسور بسیار پرکاربرد هستند که در صنایع مختلف از آن ها استفاده های بسیار زیادی می شود. سنسور های چشمی با پرتاب نور به کمک ساختار خاص خود می توانند وجود یا عدم جسم را تشخیص دهند. همچنین مگنت های بیسیم نیز می توانند میزان تغییر چگالی شار مغناطیسی را تشخیص دهند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر، درمورد سنسور های چشمی و مگنت های بیسیم و مدل های مختلف آن ها توضیح دادیم.